Stallpellets förbättrar arbetsmiljön i stallet

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2019 11:23 CEST

Travtränaren Admir Zukanovic på Stall Denco.

– Hos oss har mängden gödsel minskat med mellan 25 och 30 procent jämfört med spån, säger travtränaren Admir Zukanovic på Stall Denco.

I Sverige arbetar cirka 1 200 personer som hästskötare. Mockningen är deras tyngsta uppgift med ergonomiskt påfrestande arbetsställningar. Ett sätt att göra arbetet mindre slitsamt är att byta strömedel till stallpellets, eftersom det minskar mängden gödsel jämfört med till exempel halm, spån eller torv. Dessutom är stallpellets näst intill dammfritt.

– Jag är positivt överraskad av stallpelletsen. Förutom att personalen upplever att det är lättare att mocka har luften i stallet blivit mycket bättre. Dessutom är det ljusare och fräschare i boxarna, säger Admir Zukanovic.

Stallpellets görs på restprodukter från den svenska skogsindustrin, och är därmed förnybart. Med stallpellets komposteras gödslet snabbare och andelen strö i gödslet är mindre.

– Stallpellets är en del av omställningen till både en hållbar hästnäring och ett hållbart jordbruk, säger Peter Granborn, vd för bioenergiföretaget Scandbio.

Så använder du stallpellets
1. Vattna stallpelletsen så att den sväller och faller isär. Beräkna 4–10 liter vatten per säck och använd gärna ljummet vatten för att stallpelletsen ska falla isär snabbare. Genom att vattna direkt i säcken får du en jämnare upplösning av stallpelletsen, mindre vattenåtgång och en torrare ströbädd.

2.Använd en grep för att sprida ut stallpelletsen, som nu blivit spån, i boxen och vattna ytterligare vid behov.

3. Fördela 6–8 säckar för en rengjord box på cirka 10 kvadratmeter.

Se Scandbios instruktionsfilm här.

Fakta
- Mockning upptar drygt 45 procent av arbetstiden för stallpersonal. Det är den arbetsuppgift med de besvärligaste arbetsställningarna, enligt studien Ett riktigt hästarbete framlagd vid Sveriges Lantbruksuniversitet.
- En häst producerar 8–10 ton gödsel per år, enligt Hästsverige.
- I Sverige finns cirka 355 000 hästar enligt Jordbruksverkets rapport Hästar och anläggningar

Tone Johnsen, kommunikationsansvarig Scandbio,
+46 10 456 73 44, tone.johnsen@scandbio.com
Admir Zukanovic, travtränare Stall Denco:
+46 76 764 52 52, adde@denco.se

För högupplösta bilder

Besök vårt pressrum på Mynewsdesk.

Scandbio är Sveriges största företag inom fasta förädlade trädbränslen och vi säljer 100 % förnybar energi i form av pellets, briketter, loggs, pulver och stallpellets. Scandbio har en årlig omsättning på ca en miljard SEK och har 160 anställda fördelade på kontoret i Jönköping, sju fabriker i Sverige och en fabrik i Lettland. Bolaget har en ledande ställning på den svenska marknaden och en stark position i Danmark och Östersjöregionen. Vi arbetar för hållbar utveckling samt att minimera vår miljöpåverkan.

Läs mer om företaget på www.scandbio.com

Kommentarer (0)

Kommentera