Carol niofaldigt BAFTA-nominerad

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2016 12:24 CET

Todd Haynes Carol har chansen att ta hem nio BAFTA-statyetter på British Film Awards den 14 februari.

Framgångarna för Todd Haynes hyllade drama Carol fortsätter. Inte nog med att den i helgen har chansen på fem Golden Globes - nu är det även klart att den också är niofaldigt nominerad på den brittiska motsvarigheten till Oscarsgalan: British Film Awards.

Tillsammans med Spielbergs Bridge of Spies blev Carol den film som tog hem flest nomineringar. De aktuella kategorierna lyder som följer:

• Bästa film
  • Bästa regi (Todd Haynes)
  • Bästa kvinnliga huvudroll (Cate Blanchett)
  • Bästa kvinnliga biroll (Rooney Mara)
  • Bästa manus efter förlaga (Phyllis Nagys manus baserat på Patricia Highsmiths roman The Price of Salt)
  • Bästa foto
  • Bästa scenografi
  • Bästa kostym
  • Bästa smink

Carol är även Guldbaggenominerad i kategorin bästa utländska film.

Andra Scanbox-titlar som nominerats till British Film Awards är The Hateful Eight, för bästa manus, bästa kvinnliga biroll (Jennifer Jason Leigh) och bästa originalmusik. Dessutom kan Bryan Cranston vinna pris i kategorin bästa manliga huvudroll för sin roll i Trumbo. Oscarsnominerade Wild Tales från Argentina är nominerad i kategorin bästa utländska film.

Carol går att se på bio i hela landet. The Hateful Eight visas just nu i exklusivt 70mm-format på Rigoletto i Stockholm och har bred biopremiär i hela landet 13 januari. Trumbo går upp 12 februari. Wild Tales finns på DVD, Blu-ray och VoD.

British Film Awards går av stapeln 14 februari på Kungliga Operan i London.

Kommentarer (0)