Inbjudan till pressvisning av HASSEL - Privatspanarna

Tid:    Tisdag 20 november kl. 10:00
Plats: Biograf Park, Sturegatan 18, Stockholm

Svensk premiär på bio, DVD och VOD fredag 23 november

Filmen visas även på Stockholms filmfestival där den ingår  i den internationella tävlingssektionen:
15 november kl.15:30 på Grand
17 november kl.20.30 på Grand

Läs mer på: www.stockholmfilmfestival.se/sv/festival/2012/film/hassel_privatspanarna

HASSEL – Privatspanarna

Måns Månsson, uppmärksammad för bl.a. de Guldbaggenominerade dokumentärerna H:r Landshövding (2008) och Kinchen (2004), har skrivit och regisserat den tolfte och avslutande filmen om Olov Svedelids kriminalinspektör Roland Hassel. Lars-Erik Berenett återvänder här i en tragikomisk dekonstruktion av Palmemordet och den industriellt framställda polisfilmen.

Den pensionerade kriminalinspektören Roland Hassel uppslukas alltmer av Palmemordet och söker förgäves svar hos Ring P1:s Täppas Fågelberg, Göran Lambertzs advokatjour och konspirationsteoretikern Sven Anér. Stockholmspolisens eventuella skuld i det olösta statsministermordet drar den gamle TV-hjälten till privatspanarna och deras tvångsmässigt regisserade rekonstruktioner av skotten på Sveavägen. Det är i de obetydliga detaljerna som de söker gåtans lösning: gärningsmannens fladdrande byxa, Lisbeths kroppsvridning och fall, dolda hissar och förpreparerade gömställen. Återskapandet av mordet på 25-årsdagen utvecklas till en terapeutisk seans, en oumbärlig ritual för ensamma medelålders män och kanske det mest livskraftiga som återstår av en sedan länge avsomnad mordutredning.

Originaltitel:  Hassel - Privatspanarna
Regi och manus:  Måns Månsson
I rollerna:  Lars-Erik Berenett, Göran Lambertz, Sven Anér, Täppas Fogelberg m.fl.
Genre:  Hybrid-komedi
Spellängd:  74 minuter
Svensk premiär på bio, DVD och VOD:  23 november (visas även på Stockholms Filmfestival)
Censur: 15 år

Presskontakt:
Caroline Ljungberg
carolinel@scanbox.com
www.scanbox.com
www.facebook.com/scanboxsverige

För rörligt material: www.clipsource.se/p/scanbox/

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.