Nicole Kidman spelar Grace Kelly i filmen GRACE OF MONACO

Den efterlängtade storfilmen Grace of Monaco om filmstjärnan och modeikonen Grace Kelly får svensk biopremiär under våren. Nicole Kidman spelar titelrollen som Grace Kelly, som på toppen av sin skådespelarkarriär i mitten av 1950-talet flyttar från Hollywood till Monaco och gifter sig med Furst Rainier III och blir Prinsessan Grace av Monaco.

I filmen har Grace Kelly svårt att komma tillrätta i sin nya kungliga roll och regissören Alfred Hitchcock gör ihärdiga försök att övertala henne om att återvända till vita duken. Grace är i sitt livs kris och kämpar med att forma en ny identitet och få sitt äktenskap att fungera. Samtidigt uppstår en politisk kris i början av 1960 mellan Furst Rainier III och Frankrikes president Charles De Gaulle och en eventuell militär invasion av Monaco blir plötsligt ett verkligt hot.

Grace of Monaco regisseras av Olivier Dahan, mannen bakom La Vie en Rose som gav Marion Cottilard en Oscar för sitt porträtt av Edith Piaf. I rollen som Furst Rainier III och Maria Callas ser vi Tim Roth och Paz Vega.

Grace Kellys filmkarriär varade endast i fem år och omfattade 11 filmer. Ändå blev hon med sin aristokratiska framtoning ett anmärkningsvärt alternativ till 1950-talets kvinnliga sexsymboler. Hennes delikata mix av yttre svalhet och inre passion blev högt värdesatt och utnyttjat filmiskt av Alfred Hitchcock i bland annat Fönstret åt gården (1954) och Ta fast tjuven (1955). 1954 mottog Grace Kelly en Oscar för sin roll i Mannen du gav mig.

Grace Kelly blev endast 53 år gammal och dog i en trafikolycka i Monaco 1982. Tillsammans med Furst Rainier III fick hon barnen Prinsessan Caroline, Furst Albert och Prinsessan Stéphanie.

Grace of Monaco får svensk biopremiär 23 maj 2014.

Länkar:
Vanity Fair: Nicole Kidman fotosession
Huffington Post: Grace Kelly's fashion evolution
Vogue Style File: Grace Kelly

Följ filmens svenska facebooksida för mer nyheter, bilder och mycket annat!

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.