​Scanbox Entertainment köper ett flertal starka titlar i Cannes

​Scanbox Entertainment köper ett flertal starka titlar i Cannes

Vid årets upplaga av filmfestivalen i Cannes har Scanbox Entertainment köpt ett antal redan omtalade filmtitlar för biopremiär under 2019 och 2020 i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Loach, Ritchie, Almodóvar och svenske Tarik Saleh finns bland de namnkunniga regissörerna.

Öppningsfilmen i Cannes, Asghar Farhadis Alla vet med Penélope Cruz och Javier Bardem, samt Cold War som gav Pawel Pawlikowski regipriset, är redan innan festivalen köpta för nordisk biografdistribution av Scanbox Entertainment. Vi har tidigare berättat om inköp av Nadine Labakis omtalade Capharnaüm som vann festivalens jurypris, samt isländska Woman at War som tilldelades manuspriset SACD Award.

Guy Ritchie regisserar och producerar Toff Guys, hans återkomst till sina filmrötter. Michael Fassbender och Brad Pitt har huvudrollerna i denna actionthriller om en engelsk knarkkung som vill sälja sin lukrativa verksamhet till högstbjudande. Ritchie har även skrivit manus tillsammans med Marn Davies (Sherlock Holmes) och Ivan Atkinson (The Man From U.N.C.L.E).

Nästa film för socialrealismens mästare Ken Loach blir dramat Sorry We Missed You, historien om arbetarklasskillen Ricky vars mål är att starta eget och kunna köpa en bostad till sin familj. Första steget är att investera i en skåpbil.

Pedro Almodóvars Dolor y Gloria (internationell titel Pain and Glory) har Penélope Cruz och Antonio Banderas i huvudrollerna. Det är en djupt personlig inblick i en möjligen fiktiv filmregissörs liv, karriär och möten med människor.

Tarik Saleh (The Nile Hilton Incident) regisserar den politiska thrillern Charlie Johnson in the Flames, baserad på boken med samma namn av Michael Ignatieff. Liam Neeson spelar journalisten Charlie, som efter att ha bevittnat en överstes kallblodiga mord beslutar sig för att se till att han dras inför rätta.

I det verklighetsbaserade dramat Ironbark spelar Benedict Cumberbatch affärsmannen Greville Wynne, som under kalla kriget hjälpte CIA genom att infiltrera Sovjets atomprogram, och därmed avvärja Kubakrisen. Regi Dominic Cooke (På Chesil Beach).

Harvey Weinstein sågs inte på Croisetten i år. Dokumentären Citizen Harvey handlar om avslöjandet av hans maktmissbruk och vad vi kan lära oss av det. Simon Chinn (Whitney, Man on Wire, Searching for Sugarman) och Jonathan Chinn (Whitney) producerar, Ursula Macfarlane regisserar.

Två unga romska kvinnor faller för varandra i Arantxa Echevarrías drama Carmen & Lola, som utspelar sig i Madrid. Carmen (Rosy Rodriguez) förväntas leva som hennes släkt alltid gjort, men när hon träffar Lola (Zaira Morales) förändras allt.

I The Nest spelar Jude Law en brittisk entreprenör som tar sin amerikanska hustru (Carrie Coon) och deras barn till England. De utsätts för hans egoism och hänsynslöshet i denna psykologiska dramathriller av Sean Durkin (Martha Marcy May Marlene).

Scary Stories to Tell in the Dark är baserad på den klassiska bokserien av Alvin Schwartz som skrämt slag på många ungdomar världen över. André Øvredal har regisserat berättelsen om småstadsungdomarna som vill lösa mysteriet med några makabra dödsfall. Manus av Guillermo Del Toro, Kevin och Dan Hageman (The Lego Movie) och John August.

George MacKay (Captain Fantastic) ses som den australiske förbrytaren och folkhjälten Ned Kelly i The True History of The Kelly Gang, mot Russell Crowe, Essie Davis och Nicholas Hoult. Baserad på den Bookerpris-belönade boken av Peter Carey, och i regi av Justin Kurzel.

Scanbox kommande filmer  - Listan är uppdaterad med nya titlar och fler premiärdatum!

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.