​Lakritsfabriken når ut till 60 000 amerikanska hem!

​Lakritsfabriken når ut till 60 000 amerikanska hem!

Lakritsfabriken i Ramlösa är utvalda av det amerikanska konceptet ”Try the World”, en food box med premiumprodukter och kommer under maj/juni 2016 att distribueras ut till ca 60 000 amerikanska konsumenter. Förutom att det är den hittills största enskilda exportordern för Lakritsfabriken är det också en fantastisk möjlighet att nå ut i landet ”over there”.

Try the World är en amerikansk food box bestående av utvalda gourmetprodukter. Syftet är att kunna uppleva all världens matkultur hemifrån. Boxen släpps varannan månad, var och en med sitt speciella tema såsom en stad eller land och produkter specifika för denna. Varje Try the World food box box innehåller 7-10 premiumprodukter utvalda av en kändiskock från den aktuella platsen som boxen ska representera. Den gemensamma nämnaren är att produkterna i boxen ska vara genuina och representera platsen samt i första hand komma från små familjeägda företag.

Som konsument kan man antingen prenumerera eller endast köpa de enstaka boxar som är av intresse. Varje box går ut till drygt 50 000 personer och då varje box i genomsnitt delas med tre andra personer i hushållet når produkterna i boxen på så sätt ut till 200 000 personer med både varumärke och den fysiska möjligheten att prova produkten. Som komplement till boxen säljs de enskilda produkterna i Try the Worlds webshop där konsumenten kan köpa hem sina favoriter från boxen. Marknadsföring av boxen sker både via sociala medier och annan online press samt Youtube recensioner.

LAKRITSFABRIKEN I USA

Lakritsfabriken i Ramlösa kommer att medverka i Try the World’s Sverige box som skickas ut under maj och juni. Lakritsfabriken medverkar med Liquorice Premium Sweet 40 g i hela 60 000 exemplar. Kändiskocken som presenterar de utvalda produkterna är ingen mindre än Emma Bengtsson fån Aquavit i New York. Emma kommer att släppa filmsekvenser där hon presenterar boxen och tillagar de recept hon skapat och som medföljer.

”Detta är den största enskilda ordern på exportsidan och ger en god förhoppning om att öka den befintliga försäljningen på den amerikanska marknaden”, säger Lisa Carlsson, Export Manager på Lakritsfabriken i Ramlösa.

Lakritsfabriken har sedan 2013 funnits representerade i USA och jobbar sedan 2014 med den amerikanska distributören Chicago Importing CO. I dagsläget finns varumärket representerat i 65 städer fördelat över 28 stater.

OM LAKRITSFABRIKEN

Sveriges första glutenfria premiumlakrits lanserades av Lakritsfabriken år 2011 och finns inte bara i Sverige utan även våra nordiska länder samt i Tyskland, Schweiz, Spanien, England och USA.

Nu snart fem år senare har sortimentet vuxit och innehåller flera nya spännande produkter som chokladdoppad lakrits med olika smaksättningar, toffee, lakritspulver och granulat. Förutom lansering av nya produkter, utökad export har upplevelsebutiken i Helsingborg nyligen antagits i White Guide för Caféer i Sverige. Lakritsfabriken i Ramlösa drivs av Martin Jörgensen tidigare kock och sommelier, och distribueras på den svenska marknaden av systerföretaget ScandChoco AB.

Lakritsfabriken i Ramlösa

Ann-Sofie Malmgren, Marketing Manager

ann-sofie.malmgren@lakritsfabriken.se

Tel: 042-29 27 90, Mobil: 0706-34 00 84