VINTAGE PLANTATIONS - Norrlands första chokladfabrik by Jenny Berg!

VINTAGE PLANTATIONS - Norrlands första chokladfabrik by Jenny Berg!

”Nu är den äntligen här, min Norrländska choklad, Plantations! En årgångschoklad där varje skörd följer naturens skiftningar och sätter smak på kakaon”. Jenny Berg, Norrlands chokladentreprenör lanserade under förra året sin egen bean to bar choklad, tillverkad på plats hemma i Umeå. ScandChoco AB är stolta över att få hjälpa Jenny & Co söderöver med distribution och försäljning. Äntligen säger även vi som länge följt Jennys chokladresa på nära håll!

Jenny samverkar sedan 2008 med kooperativ i Ecuador (Nacionalkakao) och Peru (Criollokakao). De levererar kakaobönor där de tillsammans anpassat jäsningsprocessen för just denna unika choklad. Under tillverkningen i Sverige tillsätts endast råsocker och Norrländska bär. Chokladen är mjölkjfri, sojafri och glutenfri.

Chokladen är fair mot både odlare och konsument. Oftast talas det bara om fair mot odlare, men även den som njuter av chokladen har rätt att få ett fair innehåll i kakaon. Vintage Plantations genomgår därför en skonsam tillverkningsprocess från böna till chokladkaka. Odlarna får rättvist betalt och utbildning i bland annat fermentering. Förpackningen är miljövänlig och designad av en konstnär som målat av Jennys egna foton från kakaoplantage.

Vintage Plantations kakobönor stenmals varsamt och har därför en något grövre konsistens än traditionell kvalitetschoklad. Förutom att smaksätta med Norrländska godsaker finns även en med Skånsk lakrits från Lakritsfabriken i Ramlösa samt en mörk choklad sötad med björksocker. Chokladkakorna finns i kakaohalterna 65%, 75%, 85% och 100%, rek butikspris 79 kr. De smaksatta chokladkakorna; Lakrits, Svarta vinbär, Tranbär, Fjällkvanne samt sötad med Björksocker, rek butikspris 89 kr. Samtliga innehåller 90 gram.

”Jag tror att alla vi som gillar choklad (och vi är ganska många), kan göra världen bättre genom att välja en choklad som både är bra för oss och samtidigt gör gott för jorden och de människor som odlat kakaon”. Jenny Berg.

OM JENNY BERG

Jenny har varit ChokladJenny sedan 1993 då hon begav sig till England för att sommarjobba på chokladfabriken John Bull. Denna fabrik besöker hon fortfarande för att uppdatera sig på det senaste inom pralin - och tryffeltillverkning.

2006 mötte Jenny en fransman med namnet Pierrick Chouard och relationen till kakao var förändrad för alltid. Han upplyste om de olika kakaosorterna och dess jäsninsgprocess, indianernas liv med Arribabönan och magin bakom bean to bar produktion. Tillsammans med Martin Jörgensen från ScandChoco besökte Jenny kakaoplantage i Ecuador under sommaren 2008. Samma år hittade Jenny även sitt eget kakaokooperativ att samverka med i Peru. Sedan dess har flera relationer med odlare i Sydamerika och Karibien upparbetats och är ett ständigt utvecklingsarbete. Jenny reser till Ecuador tillsammans med Ecuadors ambassad i juni 2016 för att påbörja nya spännande kakaoprojekt.

Besök oss gärna på Formex 20-23 Januari i monter C01:10!

ScandChoco AB Vintage Plantations

Ann-Sofie Malmgren, Marketing Manager                     Jenny Berg, Chokladentreprenör

ann-sofie.malmgren@scandchoco.se                           jenny@plantations.se

Tel: 042-29 27 90, Mobil: 0706-34 00 84                     Mobil: 073-04 02 224