Här är brudarna! I hotellbranschen dominerar kvinnorna

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 13:29 CET

Hotellbranschen har kommit långt i jämnställdhetsarbetet; det är faktiskt en av få branscher där kvinnor innehar ledande positioner i större utsträckning än män*. På hotellkedjan Scandic satsar man på att utveckla unga talanger till chefspositioner och en viktig del i arbetet är att arbeta med mångfald, vilket bland annat innebär fler kvinnor i ledande positioner.

Traditionellt är den närbesläktade restaurangbranschen och framförallt kockyrket ett mansdominerat yrke. Scandic jobbar för att locka fler kvinnliga kockar till sina hotellrestauranger. Nu senast var Ida Eriksson, sous-chef på Scandic Anglais, en av sex finalister i tävlingen Årets Unga Kock 2012.

- Inom Scandic har vi en medveten strategi att satsa på mångfald snarare än enfald och i det arbetet ingår att utveckla unga talanger som har nyfikenheten framför sig. Det innebär en bättre fördelning både vad gäller kön, personligheter, utbildningsbakgrund och ålder, säger Henrik Dider, HR direktör på Scandic.

Jämn könsfördelning bland hotelldirektörer

På Scandic har man en jämn könsfördelning, ca 50 % av hotelldirektörerna är kvinnor. Det är ett resultat av en medveten strategi och långsiktigt arbete

Nytillträdda kvinnliga hotelldirektörer

För att skapa förutsättningar för att kunna växa och anta utmaningar arbetar Scandic med mentorskap där erfarna hotelldirektörer fungerar som faddrar åt nya förmågor. Internt finns också ett utvecklingsprogram, talent@scandic, som syftar till att coacha och träna talangfulla avdelningschefer att bli hotelldirektörer.

Resultaten låter inte vänta på sig. Inom exempelvis Scandic i västra Sverige har fem hotell av totalt femton stycken relativt nyligen fått unga, kvinnliga hotelldirektörer. Bland dessa återfinns Anna Olsson, 32 år, som är nytillträdd hotelldirektör för Scandics tre välkända hotell i Karlstad; Scandic Winn, Scandic Klarälven och Scandic Karlstad City. En som gjort karriär inom Scandic tack vare Scandics utbildningsprogram är Malin Pizarro Bengtsson, hotelldirektör sedan 2008 för Scandic Swania i Trollhättan. Hanna Grujovic började sin bana som sommarvikarie i receptionen på Scandic Kalmar och har arbetat som controller inom Scandic innan hon avancerade till hotelldirektör på Scandic Plaza i Borås. Karin Sinclair har gjort en snabb karriär inom Scandic, nu senast som hotelldirektör på Scandic Backadal utanför Göteborg sedan 2011.

*Statistik från Statistiska Centralbyrån

Siffrorna avser 2009 anställda 16-64 år.
Ett företag kan ha flera Hotellchefer.

Hotellchef mindre företag

Män: 525
Kvinnor: 613

Hotellchef stort eller medelstort företag