Hotelldirektörer från Scandic i styrgruppen när Stockholm blir Fairtrade City

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2016 08:00 CEST

Hotelldirektörer från Scandic i styrgruppen när Stockholm blir Fairtrade City

Den 13 maj diplomerades Stockholm stad till Fairtrade City, den 76:e svenska staden i ordningen att uppfylla de kriterier och krav som krävs för att benämnas som en Fairtrade-stad. Hotelldirektören för Scandic Ariadne Agnetha Marcks v Würtemberg och Scandic Alviks hotelldirektör Stefan Saager Righetti sitter med i den styrgrupp som leder arbetet med Fairtrade City.

Diplomeringen innebär bland annat ett aktivt och engagerat arbete för hållbarhet från Stockholm som huvudstad, men även ett arbete för rättvis handel och ILO:s kärnkonventioner i offentlig upphandling.

- För oss på Scandic är rättvisa arbetsvillkor och en hållbar miljö frågor som vi arbetat med länge. Genom att sitta i styrgruppen för Fairtrade City kan vi använda våra erfarenheter och framgångar inom miljöområdet för att inspirera och påverka andra. Tillsammans är vi starka och kan åstadkomma verkliga resultat, säger Stefan S Righetti Hotelldirektör på Scandic Alvik och Agnetha von Marcks Würtemberg Hotelldirektör på Scandic Ariadne.

I världen finns över 1 750 städer med Fairtrade City-diplomering som arbetar med att kämpa mot fattigdom i världen. Bland andra Fairtrade städer finns Köpenhamn, London och San Francisco.

I styrgruppen för Fairtrade City finns representanter från näringslivet, civilsamhället och även en politisk representation från majoritet och opposition, som kontinuerligt vidareutvecklar initiativet. Arbetet följs sedan upp och stödjs av Fairtrade Sverige.

- Det är ett åtagande som verkligen kan göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Mer information om Fairtrade City finns på www.fairtrade.se/nyheter/stockholm-blir-fairtrade-city/

För mer information kontakta:
Heidi Wold, Kommunikationschef Scandic Sverige,
070 630 58 17, heidi.wold@scandichotels.com

Scandic är den största hotelloperatören i Norden med ett nätverk av närmare 230 hotell fördelat på 41 000 hotellrum och 14 000 dedikerade medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,7 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC).