Investeringar i köket på Scandic Klarälven i Karlstad sparar energi för framtiden

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 11:25 CEST

Investeringar i köket på Scandic Klarälven sparar energi för framtiden

Scandic arbetar sedan 1993 målmedvetet med hållbarhetsfrågor och har satt upp ett mål att koldioxidutsläppen från den direkta verksamheten ska vara noll 2025. En del i ledet är att renovera för framtiden – både för effektivitet och för att minska påverkan på miljön. På Scandic Klarälven i Karlstad bidrar det nya köket till kedjans strävan mot nollresultat efter en omfattande renovering för omkring 4,5 miljoner kronor.

På ett hotell används mycket energi av gäster och till den övergripande driften: linne tvättas, det går åt vatten i duschar och kök, rum och publika ytor städas, lampor och ventilation slås av och på och maskiner används ibland annat restaurangköket. Kökselen står för omkring 10-15%av den totala förbrukningen på ett hotell beroende på storlek. Elen används till spisar, ugnar, diskmaskiner och ventilation.

Under våren har Scandic Klarälvens kök totalrenoverats och stod helt klart i mars i år. Sedan dess har mätningar gjorts som visar att elbesparingarna uppgår till hela 180 villors hushållsel per år. Darek Krupa är Food & Beverage manager på Scandic och är nöjd över det nya köket som dessutom innebär en säkrare arbetsmiljö för medarbetarna.

-       De nya maskinerna, som är helt enligt Scandics nya standard för kök, innebär en stor skillnad. De är inte bara energieffektiva utan också lättare att arbeta med. Nu kan vi servera gästerna snabbare och enklare. Dessutom innebär de nya induktionsspisarna att vi har gjort oss av med gasolen, som är positivt ur en arbetsmiljö- och säkerhetsfråga, säger Darek Krupa.

1996 började Scandic registrera förbrukning av energi, vatten och osorterade sopor. Då mätningarna startade var de fossila koldioxidutsläppen 3, 417 kg/gästnatt på Scandic i Sverige. Ett av målen med miljöarbetet är att reducera koldioxidutsläppen av den direkta verksamheten till 0 kg 2025, idag är dessa nere till 0,27 kg/gästnatt.

Ombyggnationen av köket på Scandic Klarälven är en viktig del i arbetet på vägen. De nya induktionsspisarna genererar betydligt mindre värme än de tidigare gasspisarna vilket innebär att ventilationen till att kyla köket också minskar stort. Att låta bli att använda den fossila gasolen som bidrar till växthuseffekten är också ett medvetet steg mot målet om 0 kg utsläpp av koldioxid. All el kommer från 100 % vatten och vind och är fossilfri.

-       Det känns bra att arbeta i ett företag som tar ansvar för miljön. Det kostar att investera men jag är övertygad om att vi får igen det i slutändan, både i form av en mer hållbar värld och nöjda gäster, avslutar Darek Krupa.

Läs mer om Scandics hållbarhetsarbete och se aktuell statistik på energibesparingarna på:

För mer information, kontakta gärna:

Darek Krupa, Food & Beverage manager Scandic Winn / Klarälven Karlstad, tel: 0709-735 733
e-post: darek.krupa@scandichotels.com

Karin Hellgren, PR manager Scandic, tel: 0721-709 259
e-post: Karin.hellgren@scandichotels.com

scandichotels.se
Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 30 581 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras.