Lunchen ingen kunde se: Världens största ”blindlunch” inför Internationella Funktionshinderdagen - Siktar på Guinnessrekord

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2017 08:00 CET

Onsdagen den 29 november genomförde Scandic tillsammans med Tillgänglighetsarenan en blindlunch för att uppmärksamma Internationella Funktionshinderdagen på Scandic Continental i Stockholm. På plats fanns nära 230 gäster från olika förbund, företag och organisationer och nu söker Scandic en notering i Guinness rekordbok för världens största blindlunch.

Internationella Funktionshinderdagen, en FN-dag som syftar till att lyfta tillgänglighetsfrågor runt om i världen, uppmärksammas varje år den 3:e december. Scandic har länge arbetat med att skapa världens mest tillgängliga hotell för gäster med olika funktionsvariationer och inför årets tillgänglighetsdag samlade Scandic tillsammans med Tillgänglighetsarenan närmare 230 personer för en ”blindlunch”, alltså en lunch där alla gäster tillfälligt fick pröva på att äta lunch som synskadad.

– De här frågorna hamnar ofta ganska långt bak på prioritetslistorna, ett sätt att lyfta upp dem är genom att konkret visa hur det är att leva med till exempel en synskada. Det krävs inte mer än en blindmask för att gästen själv direkt märker hur viktigt det är med hjälp och service runt omkring. Den hjälpen är ingen självklarhet idag och det vill vi förändra, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsambassadör på Scandic.

Blindluncher och blindmiddagar är inget nytt men de brukar sällan genomföras med så många deltagare samtidigt. Scandic hoppas på att antalet deltagare ska räcka för ett världsrekord och en notering i Guinness rekordbok.

– Antalet människor med funktionsvariationer kommer bara att öka i takt med att vi blir allt äldre, men till skillnad mot hur det var förr kommer vi att fortsätta resa och delta i nöjes- och kulturliv. Då behöver vi och andra aktörer möta den här efterfrågan. Ett världsrekord kan tyckas vara en gimmick men det sätter ett permanent fokus på frågorna. Dessutom ger det oss något att slå till nästa år! fortsätter Magnus.

Tillgänglighetsarenan är ett initiativ för att påverka samhället till fördel för tillgänglighet i Sverige. Gruppen består av Hissförbundet, SPF Seniorerna, DHR, Parasport Sverige och Scandic. Under Almedalen i år genomförde gruppen ett rullstolsrally för att sätta tillgänglighet på agendan och i och med Internationella Funktionshinderdagen den 3 december uppmärksammas dagen genom en blindlunch, förhoppningsvis världens största.

Under lunchen deltog även gäster på scenen i form av Jimmy Pettersson, projektledare för tillgänglighet på Synskadades riksförbund, Fatmir Seremeti, goalball - flerfaldig Paralympier goalball-landslaget, Maja Reichard - simmare och olympisk guldmedaljör i Paralympics, Bengt Eliasson - riksdagsledamot i Liberalerna, Tobias Johansson - kommunpolitiker Stockholm och Lena Gustafsson - andra vice ordförande för SPF Seniorerna. Samtalet på scenen handlade om tillgänglighet i Sverige, var vi står idag och vad vi gemensamt behöver göra för att göra resande och samhället i in helhet inkluderande för alla, oavsett funktion.

För mer information, kontakta:
Christine Fraser, Kommunikation Scandic Sverige
christine.fraser@scandichotels.com, 070-4394144

Om Scandic Hotels
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 15 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 230 hotell fördelat på cirka 45 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 2 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är enligt BDCR ‘best hotel brand’ i Norden. Scandic är sedan 2 december 2015 noterat på Nasdaq Stockholm.