Mikael Wallborg ny mat- och dryckesansvarig inom Scandic Syd/Väst

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 08:00 CET

Hotellkedjan Scandic satsar stort på mat och dryck för att ytterligare öka upplevelserna på de 75 hotellen runt om i Sverige. Nu förstärker Scandic distriktsorganisationen med Mikael Wallborg som blir District Food & Beverage Manager för distrikten Syd och Väst. Mikael, ursprungligen från Tibro, får nu ansvaret för 25 hotell från Karlstad till Malmö.

Mikael har lång erfarenhet från både hotell- och restaurangbranschen. Redan fem dagar efter studenten på hotell- och restaurangprogrammet på Kavelbrogymnasiet i Skövde prövade Mikael sina vingar och flyttade till London för att  jobba för Hilton och Sheraton, där han klättrade snabbt i graderna i kökets hierarki.

Tillbaka till Sverige och Gothia Towers i Göteborg som följdes av en position som driftschef för Gamla Ullevis restaurangbolag. Därefter lockade utlandet igen och Mikael fortsatte som Global Food & Beverage manager/director för Langley Travel, som har 15 hotell utspridda i alperna, Grekland, Korsika, och Guadeloupe. Såväl arbetet utomlands som ett påbrå från Sri Lanka har bidragit till Mikaels intresse för andra kulturer. Kärleken till mat föddes redan vid sex års ålder, då mormor lärde honom laga mat.

-  Jag älskar hotell- och restaurangbranschen för pulsen och den ständiga förändringen och förnyelsen. Jag hoppas kunna bidra till den resa Scandic påbörjat med nya koncept, renoveringar och restauranger, säger Mikael Wallborg.

Mikael Wallborg tillträdde sin tjänst den 7:e januari och har de första två veckorna ägnat sig åt en introduktion, där han har mött många av sina nya kollegor i de två distrikt han kommer att ansvara för.

-  Det finns så många kompetenta medarbetare inom Scandic. Jag hoppas  att jag med min starka drivkraft kan inspirera mina kollegor att prestera på toppen av sin förmåga, säger Mikael Wallborg.

Även i övriga delar av Sverige finns rollen som District Food & Beverage Manager och Mikael blir ny kollega med Anna Brauner (Mid/Norr) och Thomas Harmgardt (Stockholm City/Stockholm Circle).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Wallborg, District Food & Beverage Manager, Scandic Syd/Väst

Tel: 0709-73 50 31, mikael.wallborg@scandichotels.com

Joakim Elveroth, distriktsdirektör Scandic Syd/Väst

Tel: 0709-73 57 90, e-post: joakim.elveroth@scandichotels.com

scandichotels.se
Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 30 581 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras.