Momsbloggen på Sverigeturné från Malmö till Kiruna

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2012 08:30 CEST

Scandic stöttar momsbloggen på Sverigeturné från Malmö till Kiruna

Småföretagaren Mats Eriksson, årets lobbyist 2011, har med sina momspromenader tidigare uppmärksammat villkoren i restaurangbranschen. Med Sverigeresan ligger nu fokus på vad momssänkningen på catering- och restaurangtjänster inneburit för den mindre företagaren i städer och glesbygd. Mats besöker Sverige, från Malmö till Kiruna, under juli för att lyssna på vad som har hänt efter momssänkningen och synliggöra småföretagarens vardag. Fredagen och lördagen den 13-14 juli promenerar Mats i Luleå.

Mats Erikson gick länge och funderade på hur han kunde lyfta fram catering- och restaurangföretagarnas vardag inför våra folkvalda politiker. Syftet var att få så många politiker som möjligt att följa med ut och träffa krögare och ta del av deras vardag och belysa orimligheten med två momssatser i branschen. Idén om momspromenaderna föddes, vilket har lett till många möten med politiker och organisationer. 2011 utsågs Mats till årets lobbyist, trots att allt gjorts helt på ideell basis.

Nu ger sig Mats och momsbloggen ut på en resa i Sverige under juli, för att lyfta fram vardagshistorierna om hur momssänkningen, som trädde i kraft den 1 januari 2012, påverkar det lilla företaget utanför storstäderna.

- Ambitionen är att lyfta fram vardagsberättelser varje dag som publiceras på momsbloggen. Målet är minst 1000 berättelser innan nästa val. Men det viktigaste av allt är att visa att företagarna gör någonting av momssänkningen och att det skall löna sig att jobba vitt, säger Mats Eriksson.

Under sin turné genom Sverige bor Mats på Scandic, som direkt bestämde sig för att stötta honom med logi på resan.

- För oss på Scandic är det självklart att hjälpa Mats på det sätt vi kan. Han uppmärksammar momsfrågan och tillvaron för kollegorna i branschen på ett mycket bra sätt, säger Karin Hellgren, PR-manager på Scandic.

Mats bor på följande orter på sin resa genom Sverige

13-14 juli               Scandic Luleå

14-15 juli               Scandic Ferrum, Kiruna

17-18 juli               Scandic Östersund City

19-20 juli               Scandic Karlstad City

21-22 juli               Scandic Grand, Örebro

27-28 juli               Scandic Borlänge

30-31 juli               Scandic Portalen, Jönköping

För mer information, se http://www.momsbloggen.se/ och kontakta gärna:

Mats Eriksson, tel: 0733-30 11 07, e-post: mats.eriksson@matsevents.se

Karin Hellgren, PR-manager Scandic, tel: 0721-709 259

e-post: Karin.hellgren@scandichotels.com

scandichotels.se
Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 30 581 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras.