Nu startar Scandics julklappsinsamling för behövande barn

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2016 09:00 CET

Tillsammans med Lazarushjälpen drar nu Scandic igång årets rikstäckande julklappsinsamling för femte året i rad. Scandichotell i Sverige engagerar sig i att samla in julklappar till barn i familjer där julklappen inte är en självklarhet på julafton.

Klapparna samlas in på hotellen och hämtas sen upp av Lazarushjälpen som ser till att alla julklappar delas ut till barnen, och antalet julklappar ökar för varje år. Förra året samlades 12 000 julklappar in och Lazarushjälpen fördelar insamlade julklappar dels via diakoner och präster i lokala församlingar genom Svenska kyrkan med egna stödjande nätverk för utsatta, dels via organiserade verksamheter som till exempel Ensamma mammor-projektet genom Fryshuset och via Kriminalvården.

- Vi är stolta över att år efter år driva denna viktiga insamling. Jag har själv sett hur mina barn har fyllts av spänning och förväntan i samband med julklappsutdelningen och då känns det väldigt bra att Scandic kan vara med och bidra till att ge fler barn den möjligheten. Jag skulle också vilja passa på att rikta ett stort tack till alla som är med och skänker, säger Lena Bjurner, HR- och hållbarhetsdirektör, Scandic Hotels Group.

Barnfattigdom i Sverige handlar om en ekonomisk utsatthet där konsekvenserna blir ett utanförskap för barnet, i konkreta exempel kan det handla om att familjen inte har råd att betala för barnets fritidsaktiviteter, utflykter och matsäckar. Där är julklappen inte alltid självklar.

- Lazarushjälpen vill fokusera på barn och ungdomar i marginaliserade miljöer genom befintliga verksamheter i Sverige. Här är vårt samarbete med Scandic ett mycket välkommet bidrag, där julklapparna skapar väldigt mycket glädje i all enkelhet, säger Mikael Wilhelmsson, nationell samordnare Lazarushjälpen.

På de orter i landet som inte täcks av Lazarus, driver merparten av Scandichotellen julklappsinsamling tillsammans med lokala aktörer. Här finner du en lista över alla hotellen

Om Scandics och Lazarus årliga julklappinsamling för barn
Julklapparna samlas in med start den 5 december och med en sista upphämtning den 23 december. Vi uppskattar om man vill ge bort nya och hela gåvor, slår in presenterna innan de lämnas in och märker dem med flicka, pojke eller unisex med ålder som passar för klappen. Åldrarna för julklapparna är 2-15 år.

För mer information, kontakta:
Christine Fraser, Kommunikation Scandic Sverige,
christine.fraser@scandichotels.com, 070-4394144

Lena Bjurner, HR- och hållbarhetsdirektör, Scandic Hotels Group
lena.bjurner@scandichotels.com, 070-839 59 15

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 14 400 medarbetare och med ett nätverk av närmare 230 hotell fördelat på cirka 44 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,7 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC). Scandic är sedan 2 december 2015 noterat på Nasdaq Stockholm.