Scandic bäst i branschen på hållbarhet för åttonde året i rad

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2018 11:15 CEST

Sunita Kharel Chhetri, Sustainability , Scandic Group HR, Henrik Dider, HR-direktör, Scandic Sverige och Erik Hedén, VD SB Insight

Sedan undersökningen om vilket varumärke som konsumenterna anser vara bäst på hållbarhet startade 2011 har Scandic legat i topp. Igår offentliggjordes resultaten av årets upplaga av Sustainable Brand Index och förutom att vinna hotellkategorin klättrar Scandic även på den totala rankingen till plats 22 från 29 av totalt 326 företag.

– Det är förstås otroligt hedrande att vinna vår kategori även i år. Det senaste året har vi fokuserat på att arbeta med många små initiativ i hela organisationen istället för stora kampanjer. Det viktigaste är att hela organisationen är med och gör små förflyttningar varje dag, inte de stora gesterna, säger Henrik Dider, HR-direktör Scandic Sverige.

Matens klimatpåverkan och social hållbarhet har varit de huvudsakliga satsningarna det senaste året.

– Till exempel har vi arbetat mycket med matsvinnsfrågan genom vårt samarbete med maträddarappen Karma och matsvinnscocktails på Haymarket och vi jobbar in fler gröna rätter i våra menyer. Samtidigt har vi arbetat med integration i storstädernas förorter tillsammans med My Dream Now och fortsatt vårt arbete med Snabbspåret för att integrera kockar, fortsätter Henrik.

Så här gjordes studienSustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2018 har totalt cirka 40 000 respondenter intervjuats i Norden. 16600 i Sverige, 6200 i Norge, 7000 i Danmark och 9600 i Finland. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2018. Läs mer: www.sb-insight.com

För mer information, kontakta: Heidi Wold
Kommunikationsdirektör Scandic Sverige
heidi.wold@scandichotels.com, 0706-30 58 17

Henrik Dider
HR-direktör Scandic Sverige
henrik.dider@scandichotels.com

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 16 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 280 hotell i drift eller under utveckling på 130 orter. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic har varit en pionjär när det gäller att integrera hållbarhetsarbete i alla sina verksamheter. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com