Scandic blir hotellbranschens största aktör för publika laddstationer

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2018 08:14 CEST

För att erbjuda ytterligare service till sina gäster installerar nu Scandic 200 laddstationer för elbilar och laddhybrider på sina hotell runtom i Sverige, från Malmö i söder till Kiruna i norr. Laddstationerna sätts upp i samarbete med laddoperatören Clever och installationsarbetet av de första 19 hotellen är redan igång.

Med satsningen av laddstationer vill Scandic underlätta för de som tar sig fram miljövänligt på vägarna samt bidra till en mer hållbar framtid. Under juni-juli installeras de första stationerna på 19 hotell och under hösten kommer 29 hotell vara utrustade med laddstolpar redo för användning. I ursprungsläget har man fokuserat på Scandics väghotell samt de hotell som har egna parkeringar. Att göra denna satsning går helt i linje med Scandics tänk gällande både service och arbetet kring hållbarhet.

– Det här är helt klart en förlängning av vårt hållbarhetsarbete, nu ger vi våra gäster möjligheten att resa till oss på ett miljövänligt sätt också. Dessutom är vi med och utökar det publika laddnätverket i Sverige,säger Peter Jangbratt, Sverigechef för Scandic.

Laddstationerna sätts upp i samarbete med en av Sveriges ledande laddoperatörer Clever, och de nya laddstationerna ingår i Clevers publika laddnätverk som i dagsläget omfattar drygt 1 500 laddpunkter i Sverige, Danmark och Nordtyskland. Samtliga laddstationer i Clevers laddnätverk har en effekt på 22 kW och uppåt för att göra det lätt för elbilsförare som behöver ladda snabbt och enkelt längs vägen. All el kommer från förnybara och hållbara energikällor som vind och vatten, vilket innebär att man kör 100 procent utsläppsfritt.

– Scandic blir den första hotellkedjan i Sverige som erbjuder elbilsladdning och vi är väldigt glada över att de har valt oss som laddoperatör. Tillgång till laddning när bilen står parkerad är en av de viktigaste förutsättningarna för omställningen till elbil och genom att bli en del av Clevers laddnätverk bidrar Scandic starkt till ett fossilfritt samhälle, säger Fredrik Nordin, Vd Clever Sverige.

Laddstationerna installeras i direkt anslutning till hotellen och sedan 2016 har gäster kunnat ladda sin elbil, laddhybrid och Tesla på Scandic Kalmar Väst. Även där står Clever för laddservicen. Laddbrickan kommer att kunna köpas i hotellens receptioner eller beställas i Clevers webshop.

Mer information finns på www.scandichotels.se/laddstationer

För mer information, kontakta:
Lisen Lundgren, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Telefon: 070 – 415 85 00, E-mail: lisen.lundgren@bindefeldab.se

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 16 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 280 hotell i drift eller under utveckling på 130 orter. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic har varit en pionjär när det gäller att integrera hållbarhetsarbete i alla sina verksamheter. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com