Scandic Elmia bäst på tillgänglighet i Jönköping – Vinner Jönköpings kommuns tillgänglighets- och bemötandepris

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2017 11:00 CET

Jonas Eklund, hotellchef Scandic Elmia, Magnus Berglund, tillgänglighetsambassadör och Katarina Boustedt hotelldirektör Scandic Elmia och Scandic Portalen.

Det fokuserade arbetet kring tillgänglighet har lönat sig, under måndagskvällen den 4 december tog Scandic Elmia emot tillgänglighets- och bemötandepriset från Jönköpings kommun. Priset delas ut för första gången i år och tilldelas ett företag som visar extra god tillgänglighet för alla sina kunder. På plats fanns Jonas Eklund, hotellchef på Scandic Elmia, Katarina Boustedt, hotelldirektör för Scandic Elmia och Scandic Portalen och Magnus Berglund, Scandics tillgänglighetsambassadör, för att ta emot priset.

Tillgänglighetsarbetet är centralt på Scandic, bara den senaste månaden har varit extra intensiv. Den 29 november utfördes ett försök till världens största blindlunch på Scandic Continental, samtidigt var Scandic nominerade i Stockholms stads S:t Julianpriset. Tidigare under november var Magnus Berglund i London för en nominering i European Diversity Awards. Tillgänglighetsarbetet bygger på ett arbete på hotellen, där hotellens tillgängliga rum och lokaler samt personalens service och bemötande är de viktigaste parametrarna. Nu tar Scandic Elmia pris, där bedömningspunkterna är framkomlighet i lokaler, information till gäster, bullernivå, hänsyn till allergiker och kunnighet hos personal.

– Jag är så stolt över personalen och deras engagemang och allvar i den här frågan. Arbetet hänger på information till medarbetare som sedan använder sig av informationen och kunskapen i sitt bemötande av våra gäster, det gör att alla kan känna sig välkomna. Och det är det viktigaste för oss, säger Katarina Boustedt, hotelldirektör Scandic Elmia och Scandic Portalen.

Sedan 2003 har Scandic en tillgänglighetsambassadör, Magnus Berglund, som har i uppgift att säkerställa att Scandics kunderbjudande utvecklas med hänsyn till människors olika behov. Idag har Scandic en checklista med 135 punkter, sammanfattade i Scandics tillgänglighetsstandard och en egen interaktiv utbildning. Exempel på listan är ramper vid höjdskillnader, passagemått för att rullstol ska kunna röra sig problemfritt, rullstol för utlåning och att bufféns höjd ska vara mellan 850-900 mm. Frukosten ska alltid innehålla laktos- och glutenalternativ för allergiska och intoleranta gäster.

– Det här året har varit ett intensivt år för oss där vi vill visa att vi menar allvar med tillgänglighet. Vi har haft rullstolsrally i Almedalen, världsrekordförsök i blindlunch, vi var nominerade i European Diversity Awards och nu senast prisutdelning från Jönköpings Kommun. Scandic Elmia gör ett riktigt bra jobb och det ska de uppmärksammas för, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsambassadör på Scandic.

För mer information, kontakta:
Christine Fraser, Kommunikation Scandic Sverige
christine.fraser@scandichotels.com, 070-4394144

Om Scandic Hotels
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 15 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 230 hotell fördelat på cirka 45 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 2 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är enligt BDCR ‘best hotel brand’ i Norden. Scandic är sedan 2 december 2015 noterat på Nasdaq Stockholm.