Scandic lanserar frukostkoncept för allergiker och veganer – En godare morgon för alla!

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 08:00 CET

Efter årsskiftet får Scandics frukostbuffé ett nytillskott. Till det befintliga frukostutbudet adderas en ny sektion ämnad för matallergiker och veganer, men som självkart även är tillgänglig för alla hotellets gäster - från allergiker och veganer till laktoslovers och korvianer.

Det nya frukostkonceptet som tagits fram för matallergiker och veganer testas nu på tre hotell, Scandic Grand Central i Stockholm, Scandic Rubinen i Göteborg och Scandic Triangeln i Malmö, för att efter årsskiftet rullas ut på samtliga Scandichotell i Sverige. Frukostbuffén erbjuder alternativ som gluten- och laktosfria produkter, mjölkfria produkter och andra alternativ till mjölkprodukter som havre- och sojabaserade frukostprodukter. Även glutenfritt bröd och glutenfri müsli samt topping kommer finnas på frukostbuffén.

-  Den här satsningen bygger på feedback vi fått från våra gäster. I takt med att olika trender rör sig i samhället så ändras också våra gästers förväntningar och önskemål. Många väljer idag bort till exempel laktos eller gluten trots att de inte har någon allergi. Oavsett anledning så vill vi att alla våra gäster ska kunna njuta av en bra frukost och därför har vi valt att tillsammans med några utvalda leverantörer göra den här satsningen, säger Thomas Fankl, F&B Director Scandic Sverige.

Scandic arbetar sedan länge målmedvetet för att skapa en miljö som är tillgänglig för så många som möjligt. Arbetet har tidigare varit koncentrerat till den fysiska miljön och utbildning för personalen men har nu även flyttat in på frukostbuffén.

-  Vi är stolta att kunna erbjuda alla gäster en god och mättande frukost. Med den här variationen av produkter från våra leverantörer är det möjligt, säger Thomas Fankl.

Produkter som erbjuds på den utökade frukostbuffén:

• Arlas laktosfria sortiment med mjölk, fil, yoghurt och smör
  • Carlshamns mjölkfria margarin
  • Oatlys havrebaserade dryck, havregurt samt smörgåspålägg
  • Plantis risdryck, havredryck, sojadryck samt soygurt
  • Risentas glutenfria cornflakes, müsli samt fröer
  • Schärs glutenfria mörka och ljusa bröd, knäckebröd, skorpor, kex och kakor
  • Veganskt smörgåspålägg, vegansk ost samt hummus
  • Scandic arbetar sedan länge med tillgänglighetsfrågor gällande anpassade rum och andra smarta lösningar i hotellmiljön för olika typer av funktionsnedsättningar. Allergifrukosten är en del i tillgänglighetserbjudandet där varje gäst ska kunna få maximal upplevelse utifrån sina behov.

För mer information, kontakta:
    Thomas Fankl, F&B Director thomas.fankl@scandichotels.com, 070-973 51 10
    Heidi Wold, Communication Director Sweden heidi.wold@scandichotels.com, 070-630 58 17

Pressbilder finner du på http://www.mynewsdesk.com/se/scandic_hotels/latest_media

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 42 000 hotellrum i sju länder och 14 000 medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,5 miljoner medlemmar.Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC 2014).

Har tillbringat nätter på olika scandic i landet då gubben genom jobbet samlar poäng blir det att vi väljer er då det blir billigast. Något som gör mig ledsen som verkar vara standard hos er är: glutenfria frukosten-vill vi ha smör och pålägg får vi ta det från normalkostens del= glutenkontaminerat. Face-produkterna som ni gör sån reklam för tillhandahålls i dåligt rengjorda automater. Både ut och insida. Grått och brunt,gammal intorkad tvål+andras smuts och baciller som växer i badrumsvärmen. Skoskydd och prydnadskuddar på sängarna är sällan rena. Där hittas vita intorkade fläckar,hår mm. Tråkigt att det inte händer bara en gång på ett hotell.......

- Maria Larsson - 2017-08-30 08:08 CEST

Hej Maria,

Tack för att du tar dig tid att skriva din feedback till oss.
      Det är jättebra synpunkter du har kring vår allergifrukost, de ska jag direkt framföra till vår mat- och dryckesavdelning. Jag kan tänka mig att de gärna vill komma i kontakt med dig direkt och höra närmare om din upplevelse, har du möjlighet att skicka mig ett mail med dina kontaktuppgifter?
      Även dina synpunkter kring städningen tar vi till oss och jag ska förmedla dem vidare. Du får gärna lägga till ett par rader i mailet med information om vilka hotell ni har bott på så vi specifikt kan göra en översyn på dem.

Vänliga hälsningar,
      Heidi Wold
      Kommunikationsdirektör Scandic Sverige
      heidi.wold@scandichotels.com

- Heidi Wold - 2017-08-30 10:12 CEST

Hej,
      Undrar lite snabbt om även den veganska frukosten är ekologisk? Blev förresten väldigt glad att läsa om er frukost - har undvikit hotell länge på grund av att det är så svårt att få mat jag tål men om den veganska frukosten även är ekologisk så är maten i hamn, verkar det som :)
      Ser fram emot att snart besöka ett Scandic!
      Med vänlig hälsning/Miranda

- Miranda - 2017-09-21 09:51 CEST

Hej Miranda!
      Tack för att du hör av dig! Idag är den veganska delen av frukosten inte ekologisk men vi utvärderar ständigt och ambitionen finns. Om du inte redan provat frukosten så varmt välkommen!

- Christine Fraser - 2017-09-22 12:14 CEST