Scandic lanserar minibutik

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2006 10:30 CET

Efter många års arbete, offentliggör Scandic nu sin nästa satsning inom mat och dryck, en minibutik under namnet ”SHOP”. Senast 2007 ska alla Scandics hotell i Norden ha en mindre butiksyta, med ett mat- och dryckesutbud och andra bekvämlighetsartiklar, i angränsing till hotellobbyn. Under hösten 2003 genomförde hotellkedjan Scandic en omfattande studie där en identifierad målgrupp med resvana intervjuades om sina mat- och dryckesvanor i samband med hotellvistelse. Studien resulterade i en total översyn av hela hotellkedjans mat- och dryckesutbud. Förutom sina befintliga koncept, insåg Scandic, att för att konkurrera om hotellgästen behövdes ett nytt materbjudande. Studien visade att den största matkonkurrenten inte är kvarterskrogen intill utan snabbmatsrestauranger, närköp och bensinmackar. Dessutom fanns det ett önskemål för ett utökat utbud inom ramarna för traktamente. Med detta i åtanke utvecklades SHOP:en, en mindre butik med fokus på mat och dryck men med andra bekvämligheter såsom toalettartiklar, leksaker, böcker, tidningar, snacks och kläder. ”Det här känns som en helt naturlig utveckling och som dessutom passar Scandic väldigt bra. För oss är det viktigt att det är enkelt och tillgängligt för våra gäster och nu blir valfriheten större,” säger Thomas Fankl, initiativtagare till SHOP:arna och Food & Beverage Manager för Scandic i Sverige. Redan i dag står 20 minibutiker färdiga och ytterligare ett 30-tal ska öppna innan årets slut. I första hand är det de svenska hotellen som prioriteras men målet är att alla Scandics 122 hotell i Norden ska ha den innan utgången av 2007. ”Nu har vi säkerställt att våra gäster kan få fräsch mat, producerad på hotellet 24 timmar om dygnet. Vi vill med detta stärka varumärket och sälja mer,” avslutar Thomas Fankl. Thomas Fankl lämnar nu över stafettpinnen till Richard Götbring som anställts som chef för de nya SHOP:arna. Hans främsta uppgift det närmsta året blir att säkerställa att expansionen fortsätter i planerad takt. Thomas Fankl, Food & Beverage Manager Scandic Sverige, tel: 0709-73 51 10 Richard Götbring, SHOP Director, Scandic, tel: 0709-73 51 24 Martina Tengvall, Pressansvarig, Hilton och Scandic Sverige, tel: 0709-73 50 70 Scandic är Nordens ledande hotellkedja med 130 hotell i 10 länder. Vi erbjuder tillgängligt och enkelt resande för alla – från rutinerade affärsresenärer till familjer som reser med barn. Scandic Hotels AB ägs av Hilton International som ingår i Hilton Hotels Corporation. Tillsammans med de övriga varumärkena i Hilton Hotels portfölj, erbjuder vi fler än 2 700 hotell över hela världen. Läs mer på www.scandic-hotels.com