Scandic Malmen blåser ut ljusen

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2017 08:00 CET

Nu tar Scandic Malmen nästa miljömedvetna steg och byter ut alla värmeljus mot led-ljus. Med start i januari plockas värmeljusen bort vilket spar på miljön och ökar säkerheten på hotellet men som även bär med sig ekonomiska fördelar.

Hotellet har köpt in cirka 100 stycken led-ljus som ska täcka det dagliga behovet. Ljusen har en brinntid på cirka 20 timmar innan de måste laddas upp igen. Runt om i huset finns laddstationer där personalen laddar led-ljusen varje morgon och kväll.

- Det här är rätt väg att gå i vårt miljötänk. Nu tar vi bort metallkopparna som kommer med värmeljusen och använder endast laddningsbara led-ljus, det spar på miljön. Sedan minskar ju även brandrisken och det blir en säkrare miljö. Denna produkt är även så pass realistisk så att det knappt går att se att det är led-ljus, säger Jacob Dahlberg, Hotelldirektör på Scandic Malmen.

Som en bonus bär initiativet med sig en ekonomisk fördel. Efter en lättare uträkning pekade utbytet på en minskad kostnad med nästan två tredjedelar per år. Satsningen har hittills bara fått positiv respons, både från gäster och personal. Efter utvärdering av bytet av ljus på Scandic Malmen kan Scandic som kedja se över möjligheterna till byten på fler hotell.

För mer information, kontakta:
Ted Andersson, Guest Relations Manager, Scandic Malmen
ted.andersson@scandichotels.com, 072-180 22 27

Christine Fraser, Kommunikation, Scandic Sverige
christine.fraser@scandichotels.cm, 070-439 41 44

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 14 400 medarbetare och med ett nätverk av närmare 230 hotell fördelat på cirka 44 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,7 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC). Scandic är sedan 2 december 2015 noterat på Nasdaq Stockholm.