Scandic öppnar nytt hotell i centrala Göteborg - ny fastighet med mötes- och eventyta för 900 personer

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2017 07:30 CET

Bild: Vasakronan/Erik Giudice

Scandic Hotels, Nordens största hotelloperatör, har tecknat ett långt hyresavtal med fastighetsbolaget Vasakronan. Avtalet rör driften av ett nytt hotell i kvarteret Platinan, en del av nya Älvstaden i Göteborg. Hotellet väntas stå klart i slutet av 2020.

Det nya hotellet kommer att vara beläget i centrala Göteborg ett par hundra meter från järnvägsstationen. Hotellet planeras ha 362 gästrum, 15 konferensrum inklusive en stor multifunktionell mötes- och eventyta (Black Box) på nästan 1000 kvadratmeter, relaxavdelning, restaurang och takbar. Fastigheten blir ett nytt landmärke i staden och kommer att kännetecknas av transparent arkitektur med stora glaskuber som klättrar på varandra. En tydlig miljöprofil och mycket grönska kommer att prägla det nya hotellet.

Scandic har sedan tidigare fem hotell i de centrala delarna av Göteborg och ytterligare två i regionen. Det nya hotellet blir en viktig del i det dynamiska Centralområdet som växer fram. Stadens citykärna utökas då omfattande infrastruktursatsningar så som Västlänken, Götaleden och Hisingsbron ska genomföras. Flera nya kontorsbyggnader kommer dessutom att uppföras i området. Göteborg har redan ett rikt näringsliv, stort utbud av event och nöjesaktiviteter samt två väletablerade universitet.

– Göteborg är en växande region och en strategiskt viktig marknad för oss. Med detta avtal befäster vi ytterligare positionen som den ledande hotelloperatören i centrala Göteborg, säger Frank Fiskers, VD och koncernchef för Scandic Hotels Group.

– Med nya Scandic Platinan adderar vi en attraktiv mötes- och eventyta i en fastighet med spännande arkitektur mitt i centrala Göteborg - ett värdefullt tillskott i vår hotellportfölj, säger Peter Jangbratt, landschef för Scandic Hotels i Sverige.

Avtalet är villkorat mark- och bygglov.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elin Westin, Director of Communication, Scandic Hotels Group
Email: elin.westin@scandichotels.com, Telefon: +46 702 777526

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 14 400 medarbetare och med ett nätverk av närmare 230 hotell fördelat på cirka 44 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,7 miljoner medlemmar. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i Norden (BDRC). Scandic är sedan 2 december 2015 noterat på Nasdaq Stockholm.