Scandic på topp-20-lista i svensk hållbarhetsmätning - bäst i branschen för nionde året i rad

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2019 08:00 CEST

Sedan Sustainable Brand Index startade mätningarna har Scandic legat högst i branschen, igår släpptes resultaten för årets mätningar där det framgår att Scandic avancerat ytterligare fyra steg. Scandic i Sverige klättrar därmed på den totala rankingen till plats 18 från 22 av totalt 355 företag. Initiativ som Karma, plastbanting, laddstoplar och växtbaserad och ekologisk mat tros ha puttat upp placeringen.

– Vi är så stolta över årets placering, det är dedikerat och hårt arbete som ligger bakom den här placeringen. Givet de satsningar som vi genomfört under 2018 så är det såklart väldigt roligt att det även visar sig i den här undersökningen. Dessutom ger det extra kraft till att fortsätta satsa på våra hållbara idéer, säger Eva Lundström, Marketing & Brand Director, Scandic Sverige.

Den tidigare samarbetet med Karma har gett stora resultat, Scandic Sverige har sammanlagt räddat 9 ton mat runt om i landet. Bäst gick det för Scandic Visby som räddat nästan ett ton mat, följda av Scandic Karlskrona med 590 kg räddat mat samt Scandic Grand Central i Stockholm med nära 500 kg. Under 2018 lanserade Scandic en rad andra hållbarhetsinitiativ; laddstolpar på de svenska hotellen, växtbaserad burgare, stopp för inköp av ägg från burhöns, gått över till endast svensk kyckling och erbjuder klimatsmart grötmeny på frukosten.

– Hållbarhet har alltid varit viktigt för oss och kommer alltid vara det, det är en del av vårt DNA. Under hösten genomförde vi vår senaste hållbarhets-hackaton där 18 000 medarbetare deltog inom kedjan. Från den fick vi två idéer som vi nu kommer implementera, ”Stäng av kranen när du borstar tänderna” samt ”Semester för alla”. När hållbarhet är relevant för alla våra kollegor så finns det inga gränser för vad vi kan åstadkomma, säger Eva.

Så här görs studien
Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2019 har totalt cirka 50 000 respondenter intervjuats i Norden. 18 600 i Sverige, 7 700 i Norge, 7 400 i Danmark och 10 300 i Finland. Målgruppen för studierna är allmänheten 16–70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2019. Läs mer: www.sb-insight.com

För mer information, kontakta:
Christine Fraser, Kommunikation, Scandic Sverige
E-post: christine.fraser@scandichotels.com

Om Scandic Hotels
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 16 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 280 hotell i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic har varit en pionjär när det gäller att integrera hållbarhetsarbete i alla sina verksamheter. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com