Scandic raket i Universums undersökning över mest attraktiva arbetsgivare

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2015 08:00 CET

Scandic rankas återigen, och som enda hotelloperatör, som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland ekonomistudenter. Scandic klättar hela 11 placeringar, vilket gör Scandic till en raket i årets undersökning.

Scandic placerar sig som den enda hotelloperatör bland ”top-50”-bolagen, som består av Sveriges 200 mest framstående och globala bolag. Årets klättring med 11 placeringar gör Scandic till en raket. I undersökningen rankade studenterna hur väl vissa ord associerades med Scandic, ett urval av dessa var:

• framgångsrika inom hotellbranschen (66%)
  • interaktion med gästerna (77%)
  • samspelet mellan gäster och medarbetare (66%)
  • företagsnamnet väger tungt inför framtida karriär (65%)

”Vi är glada och stolta över att vi i år får en ännu bättre ranking och att vi återigen är den mest attraktiva arbetsgivaren inom hotellbranschen bland studenterna. De senaste två åren har varit väldigt händelserika för Scandic med många nya spännande projekt och ett ledarskap som syns långt utanför den egna branschen och jag tror att många med detta ser Scandic som ett spännande bolag som man vill vara en del av,” säger Henrik Dider, HR-chef på Scandic.

Scandic arbetar kontinuerligt för att möjliggöra bästa karriärvägar inom hotellbranschen till framtidens studenter. Bolaget har väl upparbetade strategiska samarbeten med bland annat skolan i Grythyttan, de stora universiteten i Lund, Stockholm och Umeå samt talangnätverken 4potentials och Nova 100.

Om Universums undersökning - Företagsbarometern
Undersökningen, som är landets största studentundersökning, genomförs årligen av Universum och syftar till att Sveriges universitets- och högskolestudenter ska rösta fram sina framtidadrömarbetsgivare. I årets undersökning har 23 297 studenter från 30 universitet och högskolor tyckt till om jobb och karriär. Läs mer om undersökningen på: http://universumglobal.com/se/foretagsbarometern-2015/

Henrik Dider, HR-chef Scandic, 0709-73 51 49, henrik.dider@scandichotels.com
Anna-Klara Lindholm, PR-ansvarig Scandic, 0709-73 52 31, anna-klara.lindholm@scandichotels.com

Scandic är den marknadsledande hotelloperatören i Norden med ett nätverk av 230 hotell fördelat på närmare 42 000 hotellrum och 14 000 dedikerade medarbetare. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen med 1,4 miljoner medlemmar. Scandic är vald till ‘best hotel brand’ i den nordiska undersökningen (BDRC 2014). Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och för fjärde året i rad har Scandic under 2014 röstats fram till den mest hållbara hotelloperatören i en undersökning av Sustainable Brands.