Scandic Sergel Plaza vinner S:t Julianpriset 2006

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2006 09:05 CET

Igår kväll delade Stockholm Stad för första gången ut S:t Julianpriset, en hedersutmärkelse för bra tillgänglighet. I kategorin “Hotell/Konferens” fick Scandic Sergel Plaza priset som delades ut i Stockholms Stadshus. I hård konkurrens fick Scandic Sergel Plaza i Stockholm i går kväll motta S:t Julianpriset 2006 för sitt arbete med att förbättra miljön på hotellet för funktionshindrade. Juryns motivering löd, ”Scandic Sergel Plaza har en genomgående hög standard på tillgänglighet för personer med olika typer av funktionshinder. Det gäller allt från rymliga hotellrum, vibrerande väckning, glutenfri kost till hörselslinga i receptionen. Juryn vill särskilt framhålla Scandic koncernens 93-punktsprogram för tillgänglighet som de tagit fram i samråd med handikapporganisationer och hotellgäster. Detta program, som innebär en ständig förbättringsprocess, innehåller både checklistor och en omfattande utbildning av all personal”. Scandic Sergel Plaza var en av tre nominerade i kategorin för bästa tillgänglighet inom Hotell/Konferens. I sin bedömning har juryn bedömt personalens attityd som en av de allra viktigaste faktorerna. ”Jag tror att vi vunnit detta pris tack vare våra engagerade medarbetare som sedan starten av vår tillgänglighetssatsning verkligen lagt ner både hjärta och själ i att förbättra miljön,” säger Torsten Andersson, Hotelldirektör Scandic Sergel Plaza. ”Förutom att alla genomgått utbildning, har många av oss har till exempel under en begränsad tid utfört sitt arbete från en rullstol och på så sätt försökt att se med nya ögon på sin avdelning,” fortsätter han. Till sin hjälp har hotellet haft ’Scandics tillgänglighetsstandard’ som har tagits fram av Magnus Berglund, Scandics handikappambassadör, i samråd med olika svenska handikapporganisationer och hotellgäster. Ambitionen har varit att höja kvaliteten för alla hotellgäster, inte enbart för funktionshindrade gäster. Standarden gäller på alla Scandics svenska hotell. Om S:t Julianpriset  Kommer att delas ut varje år från 2006 till 2010  Indelas i fyra kategorier; butik/bank, restaurang/bar/café, biograf/teater/kulturlokal och hotell/konferens  Bedömning sker på tillgänglighet för alla, med eller utan funktionshinder  Är en del av Stockholms stads Tillgänglighetsprojekt med målet om att vara världens mest tillgängliga huvudstad 2010  Delar inte ut någon prissumma utan är en ren hedersutmärkelse För ytterligare information eller bilder, vänligen kontakta: Torsten Andersson, Scandic Sergel Plaza, tel: 0709-73 59 62 Magnus Berglund, Handikappambassadör Scandic, tel: 0709-73 50 77 Martina Tengvall, Pressansvarig, Hilton och Scandic Sverige, tel: 0709-73 50 70 Scandic är Nordens ledande hotellkedja med 132 hotell i 10 länder. Vi erbjuder tillgängligt och enkelt resande för alla – från rutinerade affärsresenärer till familjer som reser med barn. Scandic Hotels AB ägs av Hilton International som ingår i Londonbaserade Hilton Group plc. Tillsammans med Hilton Hotels Corporation i USA, erbjuder vi fler än 2 700 hotell över hela världen. Läs mer på www.scandic-hotels.com plc. Tillsammans med Hilton Hotels Corporation i USA, erbjuder vi fler än 2 700 hotell över hela världen. Läs mer på www.scandic-hotels.com