Scandic utmanar gamla traditioner

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 10:28 CET

Stockholm 26 februari 2010

Hårt golv eller skön säng? Scandic är coachens smarta val

Scandic lanserar en ny produkt för alla idrottsutövare i Norden – ett sportkort som kan göra träning och tävling roligare, bättre och tryggare. Idag sover många idrottande ungdomar på hårda golv i skolsalar inför tävlingsdagen. Scandic erbjuder nu ett alternativ med sköna sängar och en riklig frukost – oavsett om man vill vinna eller mest går in för att ha kul blir målen enklare att nå när man sover bra.

Sömn behövs för återhämtning, förebyggande av skador och sjukdomar och för att orka ha roligt och kunna uppnå sina mål. Sverige är ett föreningsland, där de flesta idrottslag bygger på aktiva och frivilliga insatser från föräldrar – de är engagerade, kunniga och tar ett enormt ansvar för att barn och ungdomar ska ges möjligheter att sporta. Föreningarna har oftast en mycket begränsad ekonomi, så när det blir dags för tränings- och tävlingsmatcher blir boendet en fråga för plånboken, men även en lång tradition av att välja hårda golv.

– Vi vill utmana den traditionen genom att erbjuda möjligheter att sova skönt och äta gott till ett pris som kan utmana skolgolven. De är hårda, men sällan gratis – hos Scandic får de idrottande barnen istället en säng, en rejäl frukost och den säkerhet som finns dygnet runt på våra hotell, säger Mathias Kemi, sponsoransvarig på Scandic.

– Svenska Fotbollförbundets uppgift är att fördjupa samarbetet med våra partners, något hela fotbollsrörelsen har nytta av. Vi har länge haft ett bra samarbete med Scandic, och initiativet till deras nya Sportkort är ett välkommet erbjudande till alla våra föreningar, säger Mikael Santoft, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

– Svenska Ishockeyförbundet har sedan länge ett nära och tätt samarbete med Scandic. Vår uppgift tillsammans med våra partners är att skapa bra möjligheter och förutsättningar för alla våra föreningar i Sverige. Scandics nya Sportkort är ett bevis på att de vill bidra och ge idrotten bra förutsättningar. Sportkortet kommer väldigt lägligt och är ett mycket bra erbjudande till våra föreningar, säger Jörgen Lindgren, generalsekreterare på Svenska Ishockeyförbundet.

Sportkortet gäller på utvalda Scandic hotell i hela Norden. Kortet kostar ingenting, det beställs via Scandics hemsida och kan användas från februari 2010.

För ytterligare information, bilder eller intervjuer, vänligen kontakta:

Mathias Kemi, sponsoransvarig Scandic, tel +46 709 5147

Jessica Agert, presschef Scandic, tel + 46 709 73 5013

e-mail: jessica.agert@scandichotels.com

Scandic är en modern hotellkedja dit medvetna människor kommer för att få inspiration och ny energi. Med över 150 hotell och 30 000 rum är vi redan i dag en av de största hotelloperatörerna i Europa. Och vi fortsätter att växa – inom några år kommer det finnas över 200 Scandic att välja mellan. Välkommen till scandichotels.se.