Scandic Victoria Tower inreds med möbler från Vitra

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 08:59 CEST

Det nya hotellet i Kista med 299 rum på 34 våningar inreds helt med designmöbler från Vitra. Välkända designklassiker som Eames Plastic Chair, Hang It All och Eames Contract table - alla formgivna på 50-talet. Dessutom återfinns bröderna Bouroullecs Alcove Sofa, Slow Chair och Softshell Chair i såväl hotellrum som sociala ytor. Hela hotellet präglas av design i internationell toppklass, utöver Vitra möbler finns belysning från Flos, bokhyllor från Montana och golv från Dinesen.

Samarbetet med Vitra initierades redan i samband med byggstart av hotellet. Vitra har tidigare samarbetat med byggherren och den kände norske finansmannen Arthur Buckhardt. Vitra har i det här unika projektet haft ansvar för hela inredningen tillsammans med Wingårdhs arkitekter som ritat Victoria Tower.

– Det har varit mycket viktigt för oss att inredning och möbler harmonierar med den känsla och stil vi vill förmedla till alla gäster på hotellet. Miljön ska inspirera till kreativitet och skapande samtidigt som vi har velat skapa en skön och avslappnad atmosfär. Lika viktigt är det även att våra leverantörer och samarbetspartners följer de strikta miljöhänseenden vi arbetar efter. Vitra var en högkvalitativ leverantör som kunde tillgodose önskemålen både vad gäller miljö och design, säger Ulrika Kjellström Attar, Brand Experience Manager på Scandic.

– För Vitra är det här ett spännande projekt att vara med i ända från start, det har givit oss större möjligheter att hitta de möbler och inredningsdetaljer som verkligen passar i den här spektakulära miljön, säger Sven Jansson på Vitra.

Scandic Victoria Tower byggs just nu och står klart den 15 september 2011.

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Tengvall, presschef, Scandic Sverige, tel +46 709 73 5070
martina.tengvall@scandichotels.com

Agneta Ferdfelt, PR ansvarig Vitra International tel +46 768 68 48 40
agneta.ferdfelt@vitra.com

Om Scandic Victoria Tower – Stockholms nya landmärke
Det nya hotellet ligger bredvid Kistamässan i Kista Science City, Sveriges största företagsområde, och byggs helt i modern design. Scandic Victoria Tower blir med sina 34 våningar, ett av Sveriges mest spektakulära hotell, både utvändigt och invändigt. Arkitekten Gert Wingårdh ligger bakom den fantastiska byggnaden, klädd med glas och stål. Lobbyn, loungen och restaurangen flyter samman och skapar en social arena för arbete, möten, mat, dryck och avkoppling. De 299 rummen är inredda med designmöbler från Vitra, Montana och Flos. Skybaren på våning 34 erbjuder en storslagen utsikt över Stockholm. www.scandichotels.se/victoriatower

Om Vitra
Vitra är ett möbelföretag dedikerade att utveckla inspirerande, intelligenta och hållbara lösningar för kontor, hem och offentliga rum. Vitras produkter och koncept utvecklas i Schweiz genom att använda en omsorgsfull design process som nyttjar företagets produktionsexpertis och den kreativa kunskapen av ledande Internationella designers. Det är Vitras mål att utveckla produkter med hög funktionalitet, estetik och lång livscykel. www.vitra.com