Scandic vill uppmärksamma FN:s internationella tillgänglighetsdag idag, den 3 december

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2010 09:57 CET

FN:s internationella tillgänglighetsdag uppmärksammar frågor om tillgänglighet och jämlikhet världen över. Scandic har länge fokuserat på förbättringar i den egna verksamheten för att se till att hotellen är tillgängliga för alla. I samband med FN:s internationella tillgänglighetsdag vill Scandic lyfta upp frågan om tillgänglighet och visa att affärsnytta och funktion tillsammans kan vara ett framgångsrecept.

- I Sverige finns idag över en miljon människor med någon form av funktionshinder och vi vill bidra till att lyfta fram dessa frågor. Vi vill att alla ska känna sig välkomna till Scandic och vi tror att många svenska företag kan göra mycket genom att bara tänka rätt från början och ha bättre kunskap om de behov som finns i samhället. För vår del innebär det bland annat att vi numera tänker tillgänglighet redan i byggprocessen vilket gör att våra handikapprum tillhör de absolut bästa rummen rent standardmässigt, säger Magnus Berglund, handikappambassadör på Scandic.

I oktober i år var Magnus Berglund, som enda representant för ett konsumentföretag, inbjuden till FN för att tala om tillgänglighetsfrågor. Seminariedagen, som arrangerades av Committee on the Rights of Persons with Disabilities, vilka syftar till att öka förståelsen för innehållet i, och konsekvenserna av, den tillgänglighets-konvention som FN:s generalförsamling antog i december 2006. Seminariedagen i Genève samlade internationella experter från hela världen.

Scandics tillgänglighetsstandard gäller för samtliga hotell och fungerar även som guide vid nybyggnationer och renoveringar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Berglund, handikappambassadör Scandic, tel +46 709 73 50 77

Martina Tengvall, presschef, Scandic Sverige, tel +46 709 73 5070

e-mail: martina.tengvall@scandichotels.com

There are hotels that are more exclusive, hotels that are cheaper and hotels that are trendier - but there is no hotel as smart as Scandic. Smart, because you get a more conscious and inspiring hotel experience on so many levels. Visit scandichotels.se presenting more than 150 hotels in 10 countries and many exciting offers.