Scandics Magnus Berglund återigen nominerad till Social Capitalist Award

Pressmeddelande  •  2012-08-23 14:22 CEST

Onsdagen den 5 september delar Veckans Affärer ut ”Social Capitalist Award” för sjätte året i rad. Utmärkelserna ges till förebilder som genom sitt företagande bidrar till att lösa samhällsproblem. Scandic uppmärksammas för det gedigna arbetet med CSR och tillgänglighetsfrågor och Magnus Berglund, Handikappambassadör på Scandic, är tillsammans med Ingvar Kamprad och Antonia Ax:son Johnson nominerad till ”Årets Samhällsintraprenör” för andra året i rad.

Magnus Berglund var sjuksriven i många år, och fick beskedet att han inte skulle kunna arbeta med ett ”vanligt” jobb. Han motbevisade sina skeptiker och är sedan 2003 handikappambassadör på Scandic med tillgänglighetsfrågor på agendan. Scandic är föregångare i branschen och har inspirerat företag i andra branscher, både nationellt och internationellt. Veckans Affärers Social Capitalist Award är ett av de mest prestigefulla priserna i svenskt näringsliv inom samhällsansvar och Årets Samhällsintraprenör uppmärksammar enskilda personer inom traditionella företag som genom sitt eget arbete bidragit till att företaget idag också bidrar till att lösa samhällsproblem.

Veckans Affärers nominering lyder enligt följande ”Som hotellets handikappambassadör har han handikappanpassat hotellen, också för att stärka konkurrenskraften. Idag har Scandic ett mycket starkt varumärke hos handikappade i Norden vilket inneburit många nya affärer.”

- Det känns fantastiskt roligt att vara nominerad i år igen, i mycket fint sällskap. Jag är stolt och glad över att tillgänglighetsfrågorna är en integrerad del i vår verksamhet och att vi så tydligt ser att det bidrar till affärsnyttan, säger Magnus Berglund, Scandics Handikappambassadör.

Scandic har en egen 110-punkters tillgänglighetslista som standard och samtliga medarbetare utbildas och fortbildas inom tillgänglighet och bemötandefrågor. Målsättningen är att oavsett vilka speciella behov en gäst har så ska de känna sig välkomna och bekväma. Åtgärderna handlar om allt från vibrerande väckarklockor och lättare åtkomst till kaffemaskinen och hörselsslingor och höj- och sänkbar receptionsdisk.

Onsdagen den 5 september delas priset ut på Veckans Affärer halvdagsseminarium Samhällskapitalistdagen 2012.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Berglund, handikappambassadör Scandic

Tel: 070-973 50 77, e-post: magnus.berglund@scandichotels.com

Karin Hellgren, presschef Scandic Sverige

Tel: 0721-709 259, e-post: karin.hellgren@scandochotels.com

Om Social Capitalist Award

Veckans Affärer delat ut priset Social Capitalist Award sedan 2007. Priset har etablerats som det mest prestigefulla inom samhällsansvar i svenskt näringsliv. Utmärkelserna ges till förebilder som genom sitt företagande bidrar till att lösa samhällsproblem, och delas ut i tre kategorier:

• Årets Samhällskapitalist – större företag eller organisation som gör gott och tjänar pengar på samma gång, men som inte ser sitt arbete som en filantropisk insats.
  • Årets Samhällsentreprenör – enskilda personer som startat verksamheter där ansvarstagandet är en del av deras DNA.
  •  Årets Samhällsintraprenör – enskilda personer inom traditionella företag som genom sitt eget arbete bidragit till att företaget idag också bidrar till att lösa samhällsproblem.

Tillsammans med Magnus Berglund är Antonia Ax:son Johnson, Axel Johnson AB och Ingvar Kamprad, Ikea, nominerade Årets Samhällsintraprenör.

I samband med utdelningen arrangerar Veckans Affärer en konferens för ledare i näringslivet, den 5 september på Berns. Mer information här: http://samkap2012.eventbrite.com/

scandichotels.se
Varje dag jobbar Scandics 6.600 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens grönaste hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med 160 hotell i nio länder och sammanlagt 30 581 hotellrum med en omsättning på 842 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom