VR i Scandics nya tillgänglighetssatsning

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2018 08:00 CEST

Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör, och servicehunden Dixi.

Scandic har sedan 2003 arbetat systematiskt för att göra sina hotell tillgängliga för alla gäster oavsett funktionsnedsättning. Nu kommer nästa satsning i form av ett pilotprojekt med VR där gäster kan uppleva hotellet utifrån ett tillgänglighetsperspektiv och på det sättet vara trygga med att det ska fungera med just deras behov.

Scandics tillgänglighetsarbete är internationellt prisbelönt och erkänt som det bästa i världen. Sedan 2003 har Scandic arbetat fokuserat för att göra alla hotell tillgänglighetsanpassade för att kunna välkomna gäster med olika funktionsvariationer. Nu kommer nästa satsning där gästen genom VR kan uppleva hotellet redan innan resan för att känna sig tryggare med sin resa. Först ut är ett pilotprojekt på Scandic Continental i Stockholm.

– I början när jag fick min reumatiska sjukdom hände det att jag inte vågade åka på resor för att jag inte visste hur det skulle fungera med min sjukdom. För många är det en stor otrygghet att inte veta hur det ser ut. Det handlar inte bara om fysiska funktionsnedsättningar, även personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer vill veta hur det ser ut innan man kommer till hotellet för att våga boka, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör på Scandic Hotels.

Pilotprojektet består av en 360-video från rullstolsperspektiv i en hiss och ett handikapprum på Scandic Continental. Genom videon får tittaren uppleva och navigera runt för att titta på detaljer som är viktiga för just dem. Efter piloten kommer projektet att utvärderas och ambitionen är att utöka med fler områden som receptionen och restaurangen, och så småningom flera hotell.

– ­Det vi gör på Scandic är helt unikt i världen. Där andra hotellkedjor och reseaktörer endast följer lagstiftningen går vi längre. Vi menar att alla gäster ska få en fantastisk hotellupplevelse oavsett funktionsvariation, avslutar Magnus Berglund.

Videon upplevs bäst genom VR-glasögon men kan även ses som vanligt på Youtube.
Länk: https://youtu.be/WDpI9GxBX0o

För mer information, kontakta:
Magnus Berglund, Accessibility Director
E-post: magnus.berglund@scandichotels.com
Telefon: +46 709-73 50 77

Heidi Wold, Communication Director Sweden
E-post: heidi.wold@scandichotels.com
Telefon: +46 706-30 58 17

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 16 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 280 hotell i drift eller under utveckling på 130 orter. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA och Scandic har varit en pionjär när det gäller att integrera hållbarhetsarbete i alla sina verksamheter. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com