Testat av Olympus Pen-F

Nyhet   •   Jan 28, 2016 09:04 CET

Igår lanserade Olympus Pen-F - en snabb, kompakt och lättviktig kamera med fantastisk byggkvalitet i modern retroinspirerad design. Den är tydligt modellerad efter den ursprungliga PEN-F från 1963, och det med stil. Vår medarbetare Erik Faarlund har testat kameran och är imponerad!

"Undertecknad är oftast mer intresserad av funktion än form, men när de kombineras på ett så här elegant sätt kan jag bara inte låta bli att bli imponerad.

Detta är verkligen en av de mest eleganta kameror jag har sett under de senaste åren. Den är tydligt modellerad efter den ursprungliga PEN-F från 1963, och det med stil, medan Olympus moderna användarvänligheten återfinns. Det är en bedrift i sig. Detta den första PEN-kameran med inbyggd sökare. Byggkvaliteten är oklanderlig. Hela kameran känns väl hopsatt och du kan till exempel inte se en enda skruv på kamerans utsida. PEN-F har en fin finish och så även baksidan av den roterbara skärmen; när du vänder skärmen inåt får du den klassiska känslan av äkta hantverk i en klassisk kamera.

Snabbare kamera och bildsensor

Samtidigt är insidan överlägset det bästa vi har sett i en Olympus-kamera. PEN-F är snabb, den har en ny autofokus, ny bildsensor med 20 megapixel och ett antal nya spännande funktioner. Vad vi har kvar är en följsam och välfungerande kamera som våra korta, informella tester visar ger mycket hög bildkvalitet. Allt detta hittar du i detta smycke till kamera.

Full kontroll över färgerna

En av de mest spännande funktionerna är den mycket omfattande kontrollen över färg, innan du fotograferar. Du kan ställa in färger individuellt, justera mättnad samt importera och lagra färgprofiler för att få samma resultat på flera kameror. På så sätt kan du helt slippa efterbearbetning av dina bilder och kan använda dem direkt från kameran.

Svartvit fotografering har också blivit mycket roligare med färgfilter i PEN-F. Du kan lägga till digitala färgfilter innan du tar bilder - ungefär som vi gjorde med de fysiska färgfilterna förr i tiden, men nu kan du kontrollera inställningarna i sökaren innan du trycker på avtryckaren. Du kan välja färg och intensitetsfilter. Du får då exakt det utseende du vill ha i bilden - igen utan att det krävs efterbehandling.

Förmågan att ta bilder i 40 megapixlar fick vi först i E-M5 Mark II, men i PEN-F har detta nu utökats till 50 megapixlar. Du måste fortfarande använda ett stativ, men resultatet är en otrolig detaljrikedom, helt fri från artefakter från färginterpolering.

Första PEN med sökare
Detta är den fösta PEN-kameran med en sökare. Den är snabb och har hög upplösning och har fått en ögonmussla som inte ramlar av. Sökaren ligger på den vänstra sidan av kameran, så att näsan inte är i vägen.

PEN-F är full av små detaljer som kommer att glädja fotografer från den gamla skolan som minns 60-talet, och yngre fotografer som önskar att de gjorde det. Bland annat kan du på gammalt vis använda en trådutlösare med trådnippel. Så om du har en gammal trådutlösare från den gamla goda tiden kan du helt enkelt hämta den och använda den på din nya kamera (eller så kan du använda WiFi).

PEN-F har naturligtvis alla de välkända Olympus-funktioner, såsom en av marknadens bästa bildstabilisatorer, fantastiska funktioner för kreativ fotografering i mörker och konstfilter. Alla Micro 4/3-objektiv är kompatibla med kameran.

Kameran levereras i svart eller silver."

/Erik Faarlund, Oslo

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.