Vernissage med världskänd matfotograf i Malmö 31/3

Fujifilms populära X-system firar 5-års jubileum 2016, och i samband med lanseringen av den efterlängtade kompakta systemkameran X-Pro2 hängdes en bildutställning i Scandinavian Photos butik på Sveavägen i Stockholm. Den 31 mars det Malmös tur – då håller Per-Anders Jörgensen, en av världens mest framgångsrika fotografer med fokus på människor och mat, vernissage och svarar på frågor om nya X-Pro2 och X-systemet.

Utställningen i Malmö är en del av en större utställning som hänger på Fujifilms internationella huvudkontor i Tokyo, Japan. 100 utvalda X-fotografer världen över har testat X-Pro2 – sex av dem från Norden: danska Flemming Bo Jensen och Charlene Winfred, norska Pål Laukli och svenska Per-Anders Jörgensen, Knut Koivisto och Serkan Günes.

Den 31 mars finns X-fotografen Per-Anders Jörgensen på plats hos Scandinavian Photo tillsammans med personal från Fujifilm Nordic för att svara på frågor om nya X-Pro2 och X-systemet.

Per-Anders Jörgensen har under de senaste 15 åren etablerat sig som en av världens mest framgångsrika fotografer med fokus på människor och mat. Genom sitt unika sätt att använda nästan uteslutande befintligt ljus har han arbetat med stjärnkockar och kunder över hela världen för att omvandla rätter och porträtt till visuellt spännande bilder utöver det vanliga.

Tid: 31/3 kl. 14-18
Plats: Scandinavian Photo, Östra Förstadsgatan 44, Malmö

Fujifilm kommer även ha med sig nyheterna X70 och X-ES samt det senaste objektivet XF100-400, och tillsammans med Scandinavian Photo kan du förhandsboka samtliga produkter och ta del av förmånliga bokningserbjudanden.

Per-Anders kommentar om X-Pro2
"Kan du bli kär i en kamera? Förhållandet till en kamera är inte så ensidigt som det kan se ut vid första ögonkastet. Precis som med människor uppskattar vi utseendet först. Sedan, när vi blir mer involverade, upptäcker vi varandras brister och tillgångar och om det fungerar håller vi ihop. Få saker slår känslan av en intuitiv kamera som bara passar ihop med dig, och som faktiskt gör dig till en bättre fotograf.

FUJIFILM X-Pro2 ger samma glädje som X-Pro1, men mer raffinerad och finjusterad på alla sätt. Kanske är jag mest imponerad av självförtroendet på Fujifilms huvudkontor att hålla sig till samma formfaktor, att inte krympa den, utan istället tillsätta teknik som faktiskt förbättrar upplevelsen. För mig är det centralt, en kamera ska bara fungera. Instinktivt. Jag tror att det är kallas kärlek ...”

Om Per-Anders Jörgensen
Per-Anders, född och uppvuxen i Ystad och med Malmö som bas, startade sin karriär i dagstidningsbranschen och blev redan som 23-åring utsedd till Årets Fotograf och Årets Sportfotograf (1988).

Per-Anders Jörgensen har under de senaste 15 åren etablerat sig som en av världens mest framgångsrika fotografer med fokus på människor och mat. Genom sitt unika sätt att använda nästan uteslutande befintligt ljus har han arbetat med stjärnkockar och kunder över hela världen för att omvandla rätter och porträtt till visuellt spännande bilder utöver det vanliga. Sedan två år tillbaka ger han, tillsammans med sin fru Lotta, ut det kultförklarade och hyllade matmagasinet ”Fool” med kontor i Malmö. Per-Anders har varit officiell X-Fotograf sedan 2013 – se hans bilder här.

• vernissage
  • per-anders jörgensen