Årets Scandinavian Photo-stipendiater utsedda

I slutet av februari avslutades ansökningsperioden för Scandinavian Photos stipendium 2016. Stipendiet delas ut för femte gången och efter ett intensivt juryarbete med bedömning av över 500 film- och fotoprojekt är nu årets stipendiater i Scandinavian Photos Fotostipendium utsedda.

Fotostipendiet instiftades 2012 i syfte att uppmuntra kreativitet inom film och foto, och ger stipendiaterna en möjlighet att ta sina idéer och projekt till en högre nivå. Varje år fördelas 100 000 kronor på fyra foto- och filmrelaterade projekt.

Under ansökningsperioden inkom över 500 bidrag till årets Scandinavian Photo-stipendium – allt ifrån dokumentärfilmer till konstnärliga fotoinstallationer och spännande äventyrsexpeditioner. Fyra projekt inom olika kategorier har efter ett lika gediget som svårt juryarbete valts ut till årets stipendiater. 2016 års stipendiater är:

Stekenjokk

Årets filmprojekt: Stekenjokk och äggvaktarna
av Per Bifrost och Alexander Rynéus

Tilldelas 50 000 kr

Juryns motivering:
Bara några sekunder in i filmen är juryn såld. Tekniken och känslan i kombination med den unika storyn gör att ”Stekenjokk och äggvaktarna” sticker ut från mängden och juryn är enig – den här filmen vill vi se på SVT en mörk höstkväll framöver.

Jonas Helmersson

Årets fotoprojekt: Det finns en hel värld att upptäcka om man vill se den
av Jonas Helmersson

Tilldelas 20 000 kr

Juryns motivering:
Miljö är en tydlig trend bland årets projekt – och det gör det inte helt lätt att sticka ut i mängden. Tre faktorer får Jonas att lyckas: långsiktighet, lärande och förmågan att kliva utanför sig själv i sin önskan om att skapa. Skogsbranden i Västmanland var en stor tragedi och med Jonas dokumentation får vi chansen att se naturen återta sin rätt och växa upp på nytt – även om det tar decennier…

Motljus

Årets expeditionsprojekt: Motljus
av Mahoyo & Mikael Noaksson

Tilldelas 20 000 kr

Juryns motivering:
Med en färgstark, proffsig och engagerad ansökan fångade och behöll projektet ”Motljus” juryns intresse. Redan i text och bild lyckas Mahoyo & Mikael ge en fingervisning om vad den stundande dokumentärserien kan komma att bli – en härligt ifrågasättande och normbrytande färgklick i svensk TV!

Unfinished Business

Årets projekt, öppen kategori: Unfinished Business
av Sara Blomqvist

Tilldelas 10 000 kr

Juryns motivering:
Vi har dem alla med oss i bagaget – ofärdiga projekt och idéer som aldrig, eller bara delvis, fick se dagens ljus. Med en fantastisk förmåga att kombinera enkla fotografier med storytelling på hög nivå bygger Sara en vacker och symbolisk berättelse om till synes vardagliga ting, men som bär på storslagna minnen om hur – men inte alltid varför - livet förändras.

Presentationer av projekten hittar du i Photobloggen.

• Bio, film, foto

• fotostipendium