Crazy Pictures är våra nästa #scandinavianphotographers – exklusiv film släpps idag!

Crazy Pictures är filmkollektivet från Norrköping som gjort succé med sina humoristiska, äventyrliga och satiriska reklam- och kortfilmer. Medlemmarna i kollektivet har inte gått någon filmutbildning utan har lärt sig att göra film genom att testa sig fram, göra fel och göra om. Nu producerar de sin första långfilm - Den blomstertid nu kommer. Crazy Pictures är våra nästa #scandinavianphotographers.

I juli 2015 lanserade vi stafettkontot @scandinavianphotographers på Instagram som ett komplement till vårt vanliga konto @scandinavianphoto. Syftet med kontot är att inspirera och uppmuntra fler att dela med sig av sina bilder och filmer för att visa att foto är för alla. Kontot har sedan start skötts av en ny fotograf varje vecka. Idag har kontot nästan 5900 följare och intresset att rodda kontot är stort.

Under hösten 2015 släppte vi första filmen på YouTube under temat Scandinavian Photographers – Behind the lens. Fotobloggaren och retuschören Elin Kero var först ut. 2016 släppte vi nästa film där vi fick följa hobbyfotograferande fågelälskaren Raoul Rosenpal i hans vardag. Tidigare i år släppte vi vår tredje film, då med frilansfotografen och entreprenören Emma Svensson, också känd som RockfotoEmma, i fokus. Nu släpper vi vår fjärde film, denna gång med filmkollektivet Crazy Pictures framför linsen. Crazy Pictures är filmkollektivet från Norrköping som bland annat gjort sig kända för kortfilmsserien Poesi för fiskar på YouTube. Med 13 miljoner visningar på nätet och stora svenska reklamfilmer till bland annat Mediamarkt och Fazer i portfolion inledde Crazy Pictures i början på 2016 sitt största projekt någonsin - att producera långfilm. I januari förra året inleddes ett samarbete mellan Scandinavian Photo och Crazy Pictures som innebar att vi har bistått med all kamerautrustning till inspelningen av långfilmen Den blomstertid nu kommer.

Filmen med Crazy Pictures släpps idag på vår hemsida och på YouTube. I samband med filmsläppet släpps även en temasida på vår hemsida där medlemmarna i kollektivet ger sina bästa tips på utrustning för dig som vill arbeta med videoproduktion. Crazy Pictures roddar även vårt stafettkonto @scandinavianphotographers på Instagram denna vecka.