Fotografens bästa fototips på midsommar – oavsett sol eller regn

Midsommarafton är ett av årets bästa fest- och fototillfällen och en högtid många gärna delar i sociala medier. Årets prognos visar både sol och risk för regn – det vill säga klassiskt svenskt midsommarväder. Temperaturen på midsommar i Sverige har varierat från 0 till 30 grader över åren, midsommar 2015 var exempelvis kall och regnig i stora delar av landet.

Även vid regn finns det möjlighet att ta riktigt fina bilder på de klassiska komponenterna i ett midsommarfirande för att dela med vännerna. Scandinavian Photos fotoexperter har inför midsommar sammanställt åtta tips för att fotosäkra en av sommarens höjdpunkter. Enkla tips som kan imponera på vännerna både vid sol och regn.

1. Fokusera på detaljerna:
Fokusera på detaljerna och gå riktigt nära motivet. Regnar det just när det är dags att äta så fotografera jordgubbstårtan på fint sommarstugeporslinet på nära håll. Då får bilden många ”likes” ändå.

2. Fota i rätt höjd:
Midsommarblomster och picknick är säkra kort på midsommar. Vid fotografering av saker på marken – vackra blommor, picknickkorg eller människor på filt – kom ner i samma höjd som motivet istället för att fotografera ovanifrån.

3. Gör det bästa av regnet och imponera med dina fotokunskaper:
Utnyttja eventuella vattenpölar för att skapa roliga spegelreflexer. Sänk kameran till ytans nivå och lägg fokus på speglingen av motivet. Ju blötare yta desto bättre effekt.

4. I händelse av sol:
Om solen är för stark går det att vrida motivet så att solen kommer från sidan eller bakifrån. Detta skapar mer djup i bilden och ger ett snyggare porträtt utan kisningar. Molnigt väder är faktiskt enklare att fota i.

5. Fota midsommartallriken ovanifrån
Lägg upp sill, potatis och ägg på favoritporslinet, fota ovanifrån och gör en så kallad “flatlay”. Kolla in hashtaggen #flatlay på Instagram för inspiration.

6. Fota midsommarglaset i motljus:
Fuktiga droppar på välfyllda snapsglas väcker törsten – oavsett om dropparna kommer från regnet eller av att det väl kylda glaset möter varm sommarluft.

7. Grillen ger möjlighet till att fota häftiga bilder:
När det är dags att tända grillen ger eld och glöd ett varmt och härligt ljus även om himlen är olycksbådande mörk. Utnyttja rökens häftiga effekter - runt grillen fungerar bilder både underifrån och ovanifrån.

8. Använda små hjälpmedel senare på kvällen för stabilitet:
En del kan bli ostadiga på handen allt eftersom kvällen lider. Placera telefonen i ett tomt glas, plugga in ett par hörlur och använd dem som fjärrkontroll genom att trycka av på volymknappen.

Midsommarvädret - var det verkligen bättre förr?

Varmast:
1970 och 1935 var varma år. Till exempel. nådde temperaturen hela 35 grader i Sveg 1935.

Kallast: Svårare med ett år, men 1987 var det 0-gradigt i stora delar av Norrland. Stockholm nådde osmickrande 11 grader som högsta temperatur detta år.

2015
Låg snitttemperatur i hela landet med regnigt och blåsigt väder. Sveriges södra delar var de som klarade sig undan från regnet bäst.
2014
Kallt och ruggigt över nästan hela Sverige. Frost i delar av Norrland och Svealand. På många platser i Sverige var det detta år varmare på nyårsafton än midsommarafton.
2013
Omfattande regn i stora delar av landet, allra störst regnmängd kom i västra delarna av landet. Dock en relativt varm midsommar.
2012
En ganska solig midsommar i framförallt Norrland och Svealand. Östra delarna av Götaland minns det som ett regnigt år.
2011
Regn och skurar på många håll i Sverige. Generellt mellan 15 och 20 grader varmt, men delar av södra Norrland snittade 10 grader.

Statistik från www.smhi.se

Glad Midsommar önskar Scandinavian Photo!

• fototips
  • midsommar