Gunnar Lenman blir ny VD för Scandinavian Mountains Airport

Han tillträder tjänsten den 1 juli i år. Gunnar har arbetat nästan 30 år inom flygbranschen, företrädesvis inom Braathens koncernen. Han har där haft olika ansvarsroller gällande gränsytorna mellan flygbolag och flygplatser, vilket gör hans erfarenhet och kompetens väldigt passande för uppgiften som VD för Sveriges nya flygplats.

Gunnar kommer närmast från rollen som chef för BRA´s stations och flygplatsverksamhet, d v s ansvar för BRA´s egna samt deras outsourcade stationer gällande drift och olika avtal med flygplatserna.

- Hans erfarenhet från kundsidan (flygbolagen) blir en stor tillgång för flygplatsen, och vi är väldigt glada att få in Gunnar i vår organisation, säger styrelseordförande Christian Ziese.

Gunnar efterträder Brett Weihart, som dock kommer att fortsätta med färdigställandet av flygplatsen för myndighetsgodkännande samt flygmarknadsfrågor.

- Brett har gjort ett fantastiskt jobb under hela detta spännande projekt och vi är glada över att få behålla honom, och hans unika kunskap inom projektet, framöver, avslutar Christian Ziese.

Scandinavian Mountains Airport planerar att ta emot det första flygplanet med förväntansfulla julfirare 22 december.

Regioner

Scandinavian Mountains Airport är en privatägd flygplats och ligger på samma plats som det tidigare flygfältet i Sälen, precis på gränsen till Norge. Från flygplatsen kan du se både bergen i Trysil och Sälenfjällen. Terminalbyggnaden innehåller restaurang, taxfreebutik och shop. I direkt anslutning till terminalen hittar du hyrbil, taxi och buss. Här finns fyra skidorter med mer än 100 000 bäddar i hotell, lägenheter och stugor som är belägna på bästa ski in / ski out läge. Vintertid kan du välja bland 250 skidbackar och ett enormt utbud av restauranger, nöjen, shopping och aktiviteter. Upplevelserna och gästantalet ökar stadigt även under barmarksperioden.