I dag ble første spadetaket for Scandinavian Mountains Airport tatt. Flyplassen skal stå klar høsten 2019.

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2017 16:50 CEST

Forste spadetaket för Scandinavian Mountains Airport 10 oktober 2017

Den svenske nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg og Brett Weihart, VD i Scandinavian Mountains Airport, tok i dag det første spadetaket for fremtidens Scandinavian Mountains Airport, sammen med Ylva Thörn, Landshövding i Dalarnas län og flere representanter fra eierselskapene bl.a. Skistars VD Mats Årjes, Kläppens VD Gustav Eriksson og Stötens formann Fredrik Larsson m.fl.

- I dag har vi tatt et historisk spadetak for besøksnæringen i hele Scandinavian Mountains. Det er med stolthet jeg i dag har privilegiumet, som administrerende direktør i Scandinavian Mountains Airport, å representere nærmere 30 lokal-regionale private eiere fra både svensk og norsk side. Sammen med 9 driftaktører har de sagt at vi tør å satse og vi vet at økt tilgjengelighet er vår vei til fortsatt utvikling. Sveriges største alpine skidestinasjon Sälenfjällen og Norges største alpine skidestinasjon Trysil har nå mulighet i samarbeid med øvrige aktører i regionen, til å åpne opp internasjonale markeder med direktefly. Dette vil generere ytterligere vekst og arbeidsplasser, sier Brett Weihart, VD i Scandinavian Mountains Airport.

Den totale investeringen for hele etableringen er over SEK 1,1 milliarder, der nærmere 30 lokal-regionale private investorer står for 75 % av investeringen og resterende beløp er en svensk statlig investeringsstøtte på SEK 250 millioner.

Scandinavian Mountains Airport skal åpne i 2019.

Pressekontakt:
Brett Weihart, VD og pressekontakt i Scandinavian Mountains Airport AB +46 766 28 96 94 brett.weihart@scandinavianmountains.se         www.scandinavianmountains.no

Kommentarer (0)