Ja i EU- kommissionen, 250 miljoner tilldelas Scandinavian Mountains Airport

EU- kommissionen godkänner det statliga investeringsstödet till Scandinavian Mountains Airport AB, på 250 miljoner.

-  Det är en glädjens dag idag, säger Brett Weihart, Vd Scandinavian Mountains Airport AB. Det här beskedet har vi jobbat hårt för, och det är ett beslut som visar att besöksnäringen är en viktig motor. Nu kan vi ta nästa steg mot öppning av flygplatsen och upplevelsecentret med handel, aktiviteter och restauranger under år 2019, säger Brett Weihart.

Den totala investeringen för etableringen är drygt 1 miljard, där lokal- regionala privata investerare står för merparten av investeringen, 75 %. Det lokal- regionala näringslivet har under många år utvecklat besöksnäringen och investerat i regionen, små och stora företag tillsammans.
För besöksnäringen i Sälenfjällen och hela Scandinavian Mountains- regionen innebär ett ja från EU-kommissionen att den tydliga satsningen på internationell marknad kan ta nästa steg.

-  Ett positivt besked som stärker fortsatt utveckling av besöksnäringen i hela Dalarna och Sälenfjällen. Statens investeringsstöd på 250 miljoner bidrar till fler möjligheter och snabbare utvecklingstakt, och fler gäster. Det blir nya arbetstillfällen och en levande landsbygd. Ett viktigt beslut som visar att besöksnäringen är en av våra viktiga framtidsnäringar, säger Dalarnas Landshövding Ylva Thörn.

Presskontakt: Charlotte Skott, Utvecklings- och kommunikationschef, Scandinavian Mountains AB
charlotte.skott@scandinavianmountains.se

www.scandinavianmountains.se

Regioner

www.scandinavianmountains.se

Gunnar Lenman

Presskontakt VD Scandinavian Mountains Airport +46 76 136 10 61

Scandinavian Mountains Airport ligger vid riksgränsen mellan Sveriges största alpina skidområde Sälen och Norges största alpina skidort Trysil. Kort transfer i kombination med en förstklassig alpin familjeprodukt ger en unik position på marknaden. Regionen erbjuder fyra skidorter med mer än 100 000 bäddar i hotell, lägenheter, stugor. Området har 250 pister och ett stort utbud av restauranger, nöjen, shopping och aktiviteter. Scandinavian Mountains Airport är en toppmodern flygplats med fjärrstyrt flygledartorn. Terminalbyggnaden har kapacitet att hantera fyra flighter samtidigt. Scandinavian Mountains Airport är helt privatägd av 33 st företag.

Flygplatsvägen 4
780 67 Sälen