Pressmeddelande -

Tirsdag 10. oktober tas det første spadetaket for fremtidens Scandinavian Mountains Airport sammen med den svenske Nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg.

10. oktober 2017 tas det første spadetaket for fremtidens Scandinavian Mountains Airport. På plass er den svenske Nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg som representant for den svenske regjeringen, Landshövding Ylva Thörn, Dalarnas län, Abbe Ronsten ordförande i Region Dalarna, Hans Unander, kommunstyrelsens ordförande i Malung-Sälens kommun, Brett Weihart VD i Scandinavian Mountains Airport, Mats Årjes VD SkiStar, Fredrik Larsson formann Stöten, Gustav Eriksson VD Kläppen og Bo Halvardsson Destinasjonssjef i SkiStar Norge (Trysil og Hemsedal).

Scandinavian Mountains Airport er en internasjonal flyplass som eies av nærmere 30 lokal- regionale private investorer. 9 private aktører står for driftsøkonomien. Den totale investeringen for hele etableringen beregnes til SEK 1,1 milliarder, hvorav den statlige investeringsstøtten er SEK 250 milloner til flyplassinfrastruktur.

– Dette er en unik etablering, som skal tjene to land, på grensen mellom Sverige og Norge. Det er også første gangen besøksnæringen er motoren i en infrastruktursatsning, der staten går inn med en investeringsstøtte på 250 millioner kroner for å sikre tilgjengelighet og økte muligheter til nasjonalt og internasjonalt volum av gjester, som i sin tur vil generere ytterligere vekst og flere arbeidsplasser, sier Brett Weihart, VD i Scandinavian Mountains Airport.
Åpning av Scandinavian Mountains Airport er planlagt høsten 2019.

Media er velkomne til å overvære første spadetaket. Etter spadetaket er det muligheter for spørsmål og fotografering med talspersoner.

Dag og tid: tirsdag 10. oktober 2017 kl 12:45.

Plass: Scandinavian Mountains Airport, f.d. Sälens Flygplats mellom Sälen og Rörbäcksnäs.

Kart: https://www.google.no/maps/place/S%C3%A4len+lufthavn/@61.1582228,12.8081102,13z/data=!4m5!3m4!1s0x4669b6e90a51bead:0xb7003e7bbe467bb!8m2!3d61.1582228!4d12.8431291

Pressekontakt: Brett Weihart, VD Scandinavian Mountains Airport AB, +46 766 28 96 94 Brett.weihart@scandinavianmuntains.sewww.scandinavianmountains.se