#Ölkompassen lanseras!

Scandinfo har lång erfarenhet av att studera konsumenters åsikter om mat och dryck. Scandinfo har nu gjort en undersökning bland svenska konsumenter som svarat på frågor om sina dryckesvanor i allmänhet och om öl i synnerhet. Öl har blivit en allt populärare dryck som tas på större allvar och uppmärksammas i media på ett annat sätt än för bara några år sedan. I samband med festivalen ”All-in Beer fest” i Göteborg lanserar nu Scandinfo undersökningen #ölkompassen.

I undersökningen #ölkompassen har vi kartlagt svenskarnas vanor och preferenser kring olika öltyper men även kännedom och attityder till en rad svenska bryggerier. Hur stor del av svenskarna dricker öl? Hur stor andel har svepts med i vågen av hantverksöl och vad utmärker denna kategori av konsumenter? Undersökningen svarar också på frågor om vad som egentligen påverkar konsumenternas val av öl, om de uppfattar att de olika hantverksbryggerierna skiljer sig åt eller har likartade framtoningar och mycket mer. Under kommande veckor släpper vi resultat från undersökningen i våra kanaler instagram, linkedIn, facebook och twitter med hashtaggen #ölkompassen.

- Det är spännande att se hur ölmarknaden har förändrats framförallt de senaste åren. Små lokala bryggerier skjuter upp ur marken närmast som svampar och efterfrågan på hantverksöl verkar hittills bara växa, säger Göran Erasmie som är ansvarig för undersökningen på Scandinfo. Många mindre bryggerier har såklart begränsade resurser men inte desto mindre ett behov av att förstå hur deras målgrupp ser ut, vad den köper, tycker och tänker om öl. Förhoppningsvis kan bryggerierna också få idéer till hur de kan utveckla sina affärer ytterligare. Traditionellt beställs den här typen av studier av enskilda, ofta större, företag. Med #ölkompassen tänker vi annorlunda och gör resultaten tillgängliga för alla intresserade. Då kan vi hålla ett lågt pris så att även mindre aktörer kan ta del av dem, avslutar Göran Erasmie.

Fakta om #ölkompassen:

• Kännedom om och attityder till öl i stort och till 29 större och mindre svenska bryggerier har studerats
  • 1000 intervjuer har genomförts online med svenskar 20-70 år gamla
  • Intervjuerna genomfördes under perioden 14-22 augusti 2014
  • Urval från Norstats webbpanel

• marknadsundersökning

Scandinfo är ett av Sveriges ledande marknadsundersökningsföretag inom kundnöjdhet och varumärkesutveckling. Vi fokuserar på att göra lösningar där marknadsinformation blir till konkreta verktyg för att nå uppsatta mål.

Vi vänder oss till företag som har stor tilltro till värdet av starka varumärken och nöjda kunder.

Följ oss: FacebookInstagram, Twitter, LinkedIn