5 anledningar att resa till Österrike med Ölvemarks Holiday!

5 anledningar att resa till Österrike med Ölvemarks Holiday!

Med snöklädda bergstoppar, blomstrande alpängar och små färgglada alpbyar är Österrike en riktig semesterfavorit. För att inte tala om den goda maten och det omtalade gemytet. Från Alpernas storslagna naturscenerier till landsbygdens böljande landskap och Wiens stora kulturutbud och mysiga kaféer. Anledningarna att resa hit är många – här listar vi 5 av dem!

1. Alpernas idyll och Tyrolens storslagna skönhet
Mäktiga berg, gröna dalar, frisk alpluft och vackra vyer så långt ögat kan nå, väntar dig som åker till Alperna. Alperna är utan jämförelse Europas mäktigaste bergskedja och full av hisnande naturscenerier, snöklädda bergstoppar, vidsträckta alpängar och små färgglada alpbyar med blomsterprydda balkonger. Tyrolen lockar med minst lika vacker natur. Här väntar höga berg och djupa skogar, gröna dalar och glasklara bergssjöar. Dessutom vårdar befolkningen i Tyrolen sina traditioner. De kända folkdräkterna och idylliska bondgårdarna är givna inslag.

2. Den underbara maten
Mmm! Det vattnas i munnen bara man tänker på alla godsaker som det österrikiska köket lockar med. Krispig Wienerschnitzel med citronklyfta, potatis eller österrikisk potatissallad är ett måste. Likaså Bretljausen – en träplatta fylld med österrikiska charkuterier och ostar. Eller Gröstl – österrikisk pyttipanna kryddad med mejram och kummin, ofta serverad i en stekpanna. Till efterrätt måste du prova landets kanske populäraste bakverk Apfelstrudel gjord på tunn smördeg med äppelfyllning och russin, toppad med florsocker – mmm!

3. Det österrikiska gemytet
Är det något österrikarna är bra på så är det att skapa en härlig och inbjudande stämning. Slink in på en vinstuga och njut av vällagad mat, friskt vin, glada skratt och musik.

4. Den mysiga landsbygden
Vår bussresa till det lantliga Österrike lockar med idylliska byar, friska viner, vackra vyer och inte minst det omtalade österrikiska gemytet. Lipizzanerhästar, slottsbesök, båtturer, vinprovningar och vackra historiska städer kantar vår färd. Det bästa av Österrike samlat på en och samma resa helt enkelt.

5. Den kulturella kaféstaden Wien
Likt ett sammetslent band slingrar sig mäktiga Donau förbi välskötta vinodlingar, praktfulla barockkloster och suggestiva borgruiner. Ombord på den bekväma flodbåten njuter vi av detta enstående panorama. Sedan väntar Wien på oss med Schönbrunns eleganta slottssalar, valsernas smäktande toner och livlig stämning på en äkta Heuriger. Kejserliga Wien bjuder på klassisk elegans och massor av vackra kaféer – en perfekt stad att njuta av livets goda i!

Se alla resor till Österrike med Ölvemarks Holiday här.