7 unika djur du kanske inte visste fanns!

7 unika djur du kanske inte visste fanns!

Lejon, elefanter och giraffer är några av djuren du vanligtvis kan få se på safari. Men har du någon gång hört talas om Dik-dik, Giraffgasell eller Guereza? Här nedan har vi samlat några av alla unika djur du kan få uppleva (om du har tur) på våra safariresor i Kenya med MombasaTanzania med ZanzibarSydafrikaIndien eller Sri Lanka.

Dik-dikantilop

Dik-dikantilopen är med sina stora ögon och näpna uppsyn som tagen ur en Disneyfilm. Dessa små söta mini-antiloper lever främst i östra Afrika och är endast strax över 35 cm höga. Till skillnad från andra antiloper lever inte Dik-diks i grupp utan i par. När de markerar sitt revir sticker de ner sina huvud i gräset och markerar reviret med sina tårar/vätska från ögat. Undrar du över namnet? När en Dik-dik känner sig hotad springer den i sicksackmönster och visslar ett ljud som låter ”Dik-dik”.

Guereza Colobus

Den svartvita primaten Guereza Colobus lever uppe i träden vid floder i centrala Afrika. "Colobus" kommer från det grekiska ordet för "stympad", med hänvisning till det faktum att dessa apor inte har några tummar. De är aktiva på dagen och vilar på natten i trädens kronor, men en individ från flocken håller alltid vakt. Dessa apor kommer sällan ner från träden. Istället förflyttar de sig genom att hoppa från gren till gren, och ibland hoppar de så högt som 15 m  i luften. Håret på axlarna och den långa svansen hjälper dem att hålla balansen och fungerar som fallskärm och saktar ner farten när de landar på en gren.

Bengalisk tiger

Den bengaliska tigern är Indiens nationaldjur. Den lever främst i Indien och Bangladesh. En vuxen hane väger ungefär 230 kilo medan honor väger 140 kilo.

Större kudu

Större kudu är den näst största antilopen i Afrika, efter älgantilopen och håller till i halvöppna skogssavanner i öst-, central och södra Afrika. Dess föda består av frukt, löv, gräs och rötter som intas under morgon och kväll. Under dagen ligger dessa ståtliga djur i skuggan och vilar. Hornen på en fullvuxen kudu-tjur är vridna 2,5 varv – skulle dessa rätas ut hade längden varit 120 cm! När tjuren är två år vrider sig hornen ett varv och vid sex års ålder har de vridit sig 2,5 varv.

Grå krontrana

Den ståtliga grå krontranan lever i östra och södra Afrika och är 1 meter hög med en vingbredd på upp till 2 meter. Huvudet kläs av en krona av hårda gyllene fjädrar. Tack vare sin långa bakre tå är den endast en av två tran-arter som ibland bygger sina bon i träd.

Loris

Loris lever i Indien och Sri Lanka och kallas ofta för ”bananer på styltor” eftersom att de är små med långa ben.  Loris kan inte hoppa, inte ens korta sträckor, men de kan förflytta sig mellan stora mellanrum i träden tack vare sina långa lemmar. Vid fara försvarar sig Loris genom att vara blixtstilla tills hotet är förbi.

Giraffgasell

Giraffgasellens internationella namn är ”Gerenuk” och betyder på somaliska ”giraff-halsad". Dessa eleganta djur lever i östra Afrika och lever på blad, blommor, frukter och knoppar. Den tar sin långa tunga till hjälp för att nå födan och kan även ställa sig på bakbenen för att komma åt de bästa skotten.