Julmarknad i Celle. Foto: Ola Sjögren

Rekordvarm sommar väcker längtan efter julmarknads- och nyårsresor

Den långa och varma sommaren har fått svenskarna att längta efter julen. Hos Maxli Travel Group där researrangörerna Ölvemarks Holiday och Scandorama ingår har man fått in rekordmånga bokningar på både julmarknads- och nyårsresorna. Sommarens ihärdiga värmebölja tros vara en av orsakerna.

Hösten har knapp börjat och än är det lång tid kvar till Europas julmarknader slår upp sina dörrar, men hos researrangörerna Scandorama och Ölvemarks Holiday är bokningarna inför vinterns julmarknadsresor fler än någonsin. Den långa och rekordvarma sommaren tros vara en av anledningarna till att resenärernas längtan efter julmarknadsmys, kanderade mandlar och krispig decemberluft väckts tidigare i år.

– Vi har sett en rekordstor efterfrågan på julmarknads- och nyårsresorna den här säsongen. Vår bransch påverkas mycket av vädret och efter en lång och solig sommar ser många av våra resenärer fram emot julens stämningsfulla resor och svalare temperaturer säger Jeanette Larsson, marknadsansvarig hos Ölvemarks Holiday och Scandorama.

Bland de mest populära julmarknadsresorna med buss hör klassiska julmarknadsstäder som Rostock, Goslar och Berlin, men även några uppstickare som Spreewald och korsvirkespärlan Hildesheim, hör till de mest bokade resorna. Bland nyårsresorna ligger London, Prag, Lissabon och Barcelona i topp.

– Många av våra resenärer tar med sig både familj och vänner på julmarknadsresorna. Att stiga ombord på bussen och luta sig tillbaka i ett bekvämt säte är det perfekta sättet att bara koppla av och mysa, säger Jeanette Larsson.

Se hela Scandoramas jul- och nyårsprogram här  >>

Se hela Ölvemarks Holidays jul- och nyårsprogram här  >>

Som en av Sveriges största researrangörer av guidade buss- och flygresor erbjuder Scandorama och Ölvemarks Holiday tillsammans ett mycket stort utbud av resor - vinresor, rundresor, weekendresor, flodkryssningar, storstadsresor, långresor samt jul- och nyårsresor. 2018 erbjuder vi tillsammans över 150 olika resor till spännande destinationer inom Europa, såväl som exotiska resmål som Kuba, Sydafrika och Sri Lanka. Vår Grupp, Konferens & Event-avdelning skräddarsyr dessutom gruppresor till föreningar och företag – oavsett om det är inom Sverige, Europa eller någon annan plats i världen.

Vi har arrangerat guidade resor i 37 respektive 33 år och konceptet är nu liksom då - flexibla resepaket där du själv kan skräddarsy din resa genom våra olika utflyktsalternativ.

Huvudkontoret finns på Öresundsterminalen i Malmö.