Foto: BlueOrangeStudio/Shutterstock.com

Så firas påsken runt om i världen

Påskpicknick, fyrverkerier och processioner. Till helgen firas påsken runt om i världen på många olika sätt. Här bjuder Ölvemarks Holiday och Scandorama på ett axplock av påsktraditioner från världens alla hörn.

Frohe Ostern!

I Tyskland är påsken, precis som i Sverige fylld av färgglada ägg, godis och påskharar. Påskharen är faktiskt en tysk tradition som kom till Sverige under 1800-talet. På skärtorsdagen är soppa gjord på gröna örter populärt – enligt gammal tradition sägs det att man tar in vårens kraft när man äter grön mat. Det är också vanligt att man går och värmer sig vid en påskeld – Osterfeurer. Här är feststämningen hög med karuseller, lotterier och öl i mängder.

Joyeuses Pâques!

Påskharen i all ära men i Frankrike är det istället påskklockorna som kommer med påskäggen. På skärtorsdagen tystnar kyrkklockorna och ”far till Rom”. På påskdagen kommer de tillbaka igen med godis till barnen.

Även i Österrike är kyrkklockorna tysta mellan skärtorsdagen och påskdagsmorgonensmässa, istället är det altargossarnas skallror av trä ”Ratschen” som hörs, när de går genom städerna och sjunger psalmer.

Happy Easter!

På påskdagsmorgonen i USA letar barnen efter sina påskkorgar fyllda med målade ägg, godis och någon liten present. Korgen har påskkaninen gömt. Efter det går man ofta till kyrkan och sedan väntar en stor påskmiddag med släkt och vänner. Förr i tiden var ”Easter Parades” när kvinnorna visade upp sina fina hattar väldigt populärt. Idag finns traditionen kvar i New York, där det varje påsk hålls en parad där man klär ut sig i olika dräkter och hattar med påsktema. Utanför Vita Husets gräsmatta går den årliga äggrullningstävlingen av stapeln på annandag påsk.

Buona Pasqua!

I Italien, katolicismens centrum är den stora påskdagen söndagen, då många italienare går i kyrkan. Sen följer en påskmiddag med familjen och barnen får påskägg i choklad, med en överraskning inuti. På påskdagen är det tradition att man firar ”Pasquetta” och åker ut med sin familj och vänner för en picknick ute i det gröna och firar att våren har kommit.

Kaló Páscha!

I Grekland är påsken en glädjehögtid där Jesus uppståndelse firas med fyrverkerier och tända ljus på påskaftonen. Vid midnatt tänder man ljus och utbyter pussar. Att flyga drake är en annan grekisk tradition – på ”Rena Måndagen” som inleder den 40 dagar långa fastan före påsk är himlen fylld av färggranna pappersdrakar vart man än befinner sig.

Happy Easter!

Den brittiska påsken är ganska lik den svenska, men kanske snäppet bättre för chokladälskaren – här är nämligen påskäggen både gjorda av choklad och fyllda med chokladgodis. Lammstek är populärt att servera under påskmiddagen och till efterrätt äter man ”Hot cross buns” – vetebullar fyllda med torkad frukt, toppade med glasyr.

¡Feliz Pascua!

Påskveckan i Spanien heter ”La Semana Santa” och betyder den heliga veckan. Påsken kännetecknas här av ett högtidligt firande med mässor i kyrkorna och processioner som symboliserar Jesus väg till korset genom gatorna. Semana Santa börjar med Palmsöndagen då man går i kyrkan. Påskaftonens nattmässa är sedan höjdpunkten. Man firar uppståndelsen och tänder påskljus. Eftersom fastan är över brukar många äta en stor middag med familjen efter påskaftonens nattmässa.

En riktigt Glad Påsk önskar,

Ölvemarks Holiday & Scandorama

Som en av Sveriges största researrangörer av guidade buss- och flygresor erbjuder Scandorama och Ölvemarks Holiday tillsammans ett mycket stort utbud av resor - vinresor, rundresor, weekendresor, flodkryssningar, storstadsresor, långresor samt jul- och nyårsresor. 2018 erbjuder vi tillsammans över 150 olika resor till spännande destinationer inom Europa, såväl som exotiska resmål som Kuba, Sydafrika och Sri Lanka. Vår Grupp, Konferens & Event-avdelning skräddarsyr dessutom gruppresor till föreningar och företag – oavsett om det är inom Sverige, Europa eller någon annan plats i världen.

Vi har arrangerat guidade resor i 37 respektive 33 år och konceptet är nu liksom då - flexibla resepaket där du själv kan skräddarsy din resa genom våra olika utflyktsalternativ.