Legendariska rymdkadetter till Scenkonstmuseet

Scenkonstmuseet har tagit emot en stor donation av kostymer efter det nedlagda Stockholm Costume and Fashion Institute. Bland kostymerna återfinns bland legendariska kostymer från originaluppsättningen av Aniara på Kungliga Operan år 1959, signerade Sven ”X-et” Erixon.

Donationen innefattar cirka 100 kostymer från några av våra största kulturinstitutioner och representerar både dans, teater och opera. Här finns klassiska dräkter från anrika postorderfirman Verch & Flotow i Berlin såväl som kostymer signerade Nina Sandström, Christer Lindarw och Charles Koroly.

– Stockholm Costume & Fashion Institute har under kort tid lyckats samla in många betydande kostymer. Vi är väldigt glada över att få ta emot den här donationen som kompletterar vår samling på ett bra sätt, säger Malin Karlsson, intendent på Scenkonstmuseet.

När det stod klart att Stockholm Fashion & Costume Institute inte längre kunde fortsätta sin verksamhet var en av de viktigaste uppgifterna för styrelsen att rädda samlingen:

– Då fanns det egentligen endast en tänkbar aktör för att ta över kostymerna, säger Anna Bergman från Stockholm Costume & Fashion Institute. I egenskap av statlig institution tryggar Scenkonstmuseet för ett långsiktigt och professionellt förvaltande och vi är otroligt tacksamma att de kunde ta emot kostymerna.

Samlingen har redan överlämnats till Scenkonstmuseet och kostymerna har under våren dokumenterats och registrerats och finns för tillfället i Scenkonstmuseets magasin.

– Scenkonst är något som sker på en specifik plats vid ett specifikt tillfälle för att upplevas av den publik som är närvarande. Men genom att ta vara på kostymer och scenografier kan vi bevara en del av vårt sceniska kulturarv, säger Malin Karlsson.

För den nyfikne finns dessutom en av Sven ”X-et” Eriksson kadettkostymer från Aniara att beskåda i Scenkonstmuseets fasta utställning På Scen.

• scenkonstmuseet
  • donation
  • samling

Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans. Här varvas intressanta föremål med installationer och interaktiva stationer för att sätta fokus på människans skapande förmåga.

Scenkonstmuseet har en stor samling med nära 50 000 föremål. Samlingen har byggts upp under mer än 100 år och utgörs av bland annat instrument, scenografimodeller, teaterdockor, kostymer och bildkonst. Intendenter arbetar kontinuerligt med bevarande, dokumentation och stöd till forskning.

Scenkonstmuseet invigdes i februari 2017 och ingår i myndigheten Musikverket.

Irina Heinonen

Presskontakt Kommunikatör +46 8 519 554 83