Performanceverket MASS – bloom explorations av den danska koreografen Tina Tarpgaard  vill lyfta problem med förfall och förgänglighet men också relationen mellan liv och död.
Performanceverket MASS – bloom explorations av den danska koreografen Tina Tarpgaard vill lyfta problem med förfall och förgänglighet men också relationen mellan liv och död.

200000 maskar i dansinstallation i Härnösand

Under Scenkonstbiennalen i maj kommer 200 000 mjölmaskar att ta sig an frigolitavfall i en genomskinlig plastkupol.
Jag är glad över att MASS kommer. Det kommer bli en oförglömlig upplevelse både för allmänheten och de hitresta gästerna från Sverige och hela världen, säger Ulricha Johnson, Scensverige.

Performanceverket MASS – bloom explorations kommer att finnas på våning 4 på Sambiblioteket i Härnösand den 14 till 16 maj och vill lyfta problem med förfall och förgänglighet men också relationen mellan liv och död. En ensam dansare och 200 000 mjölmaskar flyttar in i en plastkupol under tre dagar. Verket kan ses sex timmar varje dag och kommer att vara kostnadsfritt. Det är den danska koreografen Tina Tarpgaard som står bakom verket som hittills visats bland annat i Ottawa i Kanada och i Köpenhamn i Danmark. Med MASS vill koreografen lyfta frågor om en organism som är kapabel att leva av plast kan vara en början av en ny era av liv på jorden. Verket vill ompröva den rådande konsumtionskulturen, människans överlägsenhet och att hon är ansvarig för de klimatförändringar vi har.

- Det finns ingen som lämnats oberörd av klimatdiskussionerna de senaste åren. Inom konsten finns stor potential att ta sig an de komplicerade frågor som vi alla måste ställa oss och väcka tankar kring de drastiska ställningstagandena vi har framför oss för att våra barn ska kunna växa upp på den här planeten, säger Ulricha Johnson, verksamhetschef på Scensverige.

Recoil Performance Group, som har skapat verket, vill gärna komma i kontakt med en forskare som är forskar på mikroplaster. Nästa steg är att studera och berätta om hur maskarna bryter ner plasten, hur stor andel av maskarnas avföring som består av mikroplast samt vilka konsekvenser plasten har på maskens välmående.

MASS – bloom explorations är en del av det internationella programmet under Scenkonstbiennalen.

- Vi vet inom kort vilka ytterligare internationella gästspel som kommer hit. Dessutom kommer gäster från hela världen med finansiering av Svenska Institutet, Kulturrådet och Konstnärsnämnden. Sverige är känt över hela världen för sin kvalitativa scenkonst, så det är väldigt många som vill komma hit. Det är också extra roligt att få visa upp min gamla hemstad Sundsvall, säger hon.

MASS – Bloom explorations visas på våning 4, Sambiblioteket i Härnösand 14 - 16 maj.

Kontakter:
Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige 070 71 74 930
Mira Helenius Martinsson, koordinator Scenkonstbiennalen 070 67 88 771

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22