Årets sommarjobbare på Ung Film, foto Lia Jacobi

Barn och unga gör film i sommar tillsammans med Film Västernorrland

Film Västernorrland arrangerar filmaktiviteter under sommarlovet för barn och ungdomar i Sundsvall, Timrå och Härnösand.

-Att få möjlighet till eget skapande är kanske ännu viktigare nu än tidigare. Många aktiviteter har ställts in under våren, och det finns en generell oro i samhället. Det känns fantastiskt att med hjälp av kommunerna kunna erbjuda en plats där kreativiteten får blomma upp, och där deltagarna får möjlighet att tänka på något annat ett tag, säger Cecilia Träff filmpedagog på Film Västernorrland.

Elva ungdomar i åldern 17-18 år kommer att under tre veckor få göra film som sommarjobb hos Ung Film i Sundsvall. Mellan den 15 juni – 3 juli görs animerad film och spelfilm. Sommarjobbarna kommer att få lära sig att planera och genomföra ett filmprojekt från ax till limpa både teoretiskt och praktiskt. Första veckan kommer de att fokusera på genomgångar och övningar t ex cover på en filmscen. Veckorna därefter kommer de att genomföra egna filmprojekt med hjälp av handledare.

-De ska bli väldigt roligt att få arbeta med sommarjobbarna här på Ung Film, det är ett privilegium att ungdomarna får utveckla sig inom filmområdet. Jag hoppas detta kommer att stärka deras band och deras samarbeten med filmbranschen, det är också värdefullt att få betalt för någonting som många ser som ”bara” som en hobby, att det faktiskt finns möjlighet att livnära sig på film som yrke, säger Kjell Åhlund mediepedagog på Ung Film som tillsammans med Iyambo Davidsson, fritidsledare på Ung Film och filmaren Henric Wallmark tar hand om ungdomarna under de tre veckorna.

-Det är en fantastiskt fin satsning för ungdomar som har film som sitt intresse att får prova på att ha film som ett yrke och få en inblick i hur filmproduktion fungerar. Vi hoppas att dessa nya kunskaper kommer att leda till att dessa ungdomar gärna vill fortsätta utvecklas inom filmområdet, säger Erika Moll, filmkoordinator på Film Västernorrland.

På Söråkers Folkets Hus arrangeras Kulturkollo den 22-26 juni. Ett 40-tal barn i åldrarna 6-12 år kommer att göra filmövningar och en massa andra aktiviteter.

Den 3-7 augusti arrangeras Filmkollo tillsammans med Härnösands Kommun. Tillsammans med professionella filmare får barn och ungdomar i åldrarna 10-20 år göra filmövningar och skapa korta filmer. Filmkollot kommer att ske ske utomhus.

-Både sommarjobbet i Sundsvall och Kulturkollo i Söråker har haft många sökande, (filmkollot i Härnösand har precis öppnat anmälan), vilket tyder på att det finns ett tryck på den här typen av aktiviteter, säger Cecilia Träff, filmpedagog på Film Västernorrland.