Film som framtidsbransch

Film som framtidsbransch

Under senare år har intresset för filmproduktion i Västernorrland ökat.För att etablera vårt län på Sveriges filmkarta behövs en regional filmfond. En regional filmfond bidrar bland annat till ekonomisk tillväxt, fler arbetstillfällen och marknadsföring av länet.

Under seminariet ”Film som framtidsbransch” får ni veta mer om framgångarna inom filmområdet i Norrbotten, Västra Götaland och Skåne. Ni får också möta filmskapare som berättar om varför de väljer att filma i Västernorrland.

Torsdag 20 november kl 13:00-16:30 Filmstaden, Sundsvall.

”Filmfond och stärkt filmnäring i Västernorrland” - Marie Nilsson

Under hösten genomförs en förstudien för att undersöka möjligheten att bygga upp en filmfond i länet, d.v.s. en ökad finansiering till filmproduktion. Målet är att locka hit fler filminspelningar och att skapa bättre förutsättningar för filmproduktion i länet. Marie Nilsson är projektledare för förstudien.

”Ekonomiska effekter och marknadsföringsvärde av filmproduktion” - Joakim Lind

Millenium- och Wallanderfilmerna har setts av miljoner över hela världen. Det talas om en så kallad Millenium- och Wallandereffekt. Men hur ser den ut? Hur stort är marknadsföringsvärdet? Vad betyder det för näringslivet? Hur påverkas turismen? Joakim Lind berättar om vad filmerna har betytt för Stock- holm- och Skåneregionerna. Joakim Lind är analytiker och forskare med särskilt intresse för kultur, innovation och samhällsbyggande.

”Filmframgångar i Norrbotten” - John O Olsson

Norrbotten är en av de mest framgångsrika regionerna inom filmproduktion i Sverige. John O Olsson berättar om framgångarna med filmproduktion i Norrbotten. Vilka filmproduktioner har varit viktiga? Hur har utvecklingen sett ut? John O Olsson är fotograf, regissör, manusförfattare och producent med mångårig erfarenhet av film- och TV-produktion.

”Vikten av att skapa ett kreativt och dynamiskt samhälle” - Jens Assur

Vilka kulturella värden ger filmproduktion? Hur bidrar film till att skapa ett attraktivt samhälle och en stolthet hos invånarna? Jens Assur är fotograf, regissör och manusförfattare. Han är uppvuxen i Sundsvall och har gjort flera internationellt uppmärksammade novellfilmer.

”Att se möjligheterna och att flytta berg”– Håkan Karlsson

På kort tid har Håkan Karlsson byggt upp ett postproduktionshus som gör stora svenska och även internationella filmer (t.ex. Millenium, Wallander, Hollywoodproduktionen Kidnapping Freddy Heineken m.fl.). Viktigt i bygget har varit 3 teman: Hans namn – Hantverket, Miljön och Tekniken. Håkan Karlsson är filmklippare och postproducent som är verksam i Kilafors.

”Hur är det att arbeta som filmare i Västernorrland?” - Gunnar Hall Jensen

Gunnar Hall Jensen, norsk dokumentärfilmare nu bosatt i Sundsvall, delar med sig av sina erfarenheter. Nu aktuell med dokumentärfilmen Pimplare från Syrien som visas på SVT 20/11. Även aktuell med Hör mina ord, raka hårda – en film om den CP-skadade poeten Håkan Persson.

”Möjligheter i Västernorrland - vad har länet att erbjuda Filmsverige?” - Anna Björk

Anna Björk är filmproducent med mångårig erfarenhet av film- och TV-produktion. Anna Björk har arbetat med flera långfilmer och TV-produktioner i Norrbotten och berättar om sina erfarenheter från Norrbotten och om vilka möjligheter hon ser i Västernorrland.

”Miraklet i Viskan – bakom kulisserna”

Anna Björk och John O Olsson berättar om arbetet med Miraklet i Viskan och visar klipp från filmen. Filmen spelades in i Viskan och Sundsvall sommaren 2013 och kommer att ha premiär våren 2015. Medverkande är bl.a Rolf Lassgård, Ingvar Hirdvall, Lia Boysen m.fl.

Scenkonstbolaget ger dig upplevelser med dans, film, musik och teater. Scenframträdanden som får dig att känna engagemang eller kanske avkoppling, vare sig det gäller före, under eller efter att applåderna har klingat ut!

Scenkonstbolagets prioriterade uppdrag är verksamhet  för barn och ungdom samt kontakt med publik och arrangörer. Det är i mötet med publiken som scenkonsten lever. Bolaget inrymmer ensemblerna Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Nordiska Kammarensemblen, Nordiska Blåsarkvintetten och Teater Västernorrland samt en omfattande frilansverksamhet, Film i Västernorrland och ungdomsensemblerna LUST (Länsungdomsstorbandet), SLUSK (Scenkonstbolagets Länsungdomskör) och Mittfolk.