Norrdans till Västerbotten med AB3 och PEPPER'S GHOST

Norrdans till Västerbotten med AB3 och PEPPER'S GHOST

Norrdans kommer till Västerbotten och NorrlandsOperan tisdag 10/10 kl.19.00 med föreställningen AB3 och PEPPER'S GHOST, samt ger två skolföreställningar under onsdag 11/10.

Magi har charmat och förflyttat publik i århundraden. I föreställningen Pepper’s Ghost samarbetar koreografen Fernando Melo med bildkonstnären Yoko Seyama och kombinerar ny teknik och användningen av antika element. Speglar, reflektioner, ljus, uppdykande och försvinnande tar med publiken på en rytmisk resa i samtida bilder.

En av de äldsta traditionerna inom scenkonst är användningen av illusionen för att iscensätta till synes omöjliga bedrifter. En sådan teknik kallas Pepper’s ghost.*

• -Som konstnär är jag fascinerad av det sätt på vilket dåtiden konfronterar nutiden. I jakten på nya uttrycksformer - snarare än att förneka det förflutna - är jag intresserad av att utforska processer där man tar till vara på dåtidens kunskap och låter den förbättra vår erfarenhet av nuet, säger Fernando Melo.

Samarbetet med Norrdans är det andra för Fernando, 2014 skapade han Middle of Nowhere.

Middle of Nowhere fick recensioner som ”Drömskt och gåtfullt i skicklig helhet”, ”Djävulska drifter, vacker vrede” och ”ett verk som öppnar upp och välkomnar diskussion”

Succén AB3 av Martin Forsberg är tillbaka, anpassad för att visas på teaterscener och med nya element adderade som originalet inte hade får den nypremiär tillsammans med Pepper´s Ghost. Efter premiären 2009 turnerade AB3 flitigt i hela landet och på internationella festivaler och har spelats 131 gånger. Martin Forsbergs rörelsematerial är ett föredömligt exempel på en banbrytande koreografi inom dansbranschen och har hyllats av både publik och recensenter. Jenny Nordbergs häpnadsväckande och uppfinningsrika kostymer samt scenografi, där origami är ett stort inslag med över 1000 papperstranor som en del av scenbilden bidrar till en visuellt vacker, mystisk och rolig föreställning som utmanar fantasin.

-Norrdans har inga ambitioner att vara en museiverksamhet, men ibland har vissa verk det där lilla extra som behövs för att nå hela vägen fram. Och då ska historien levandegöras tycker jag, säger Norrdans danschef Mira Helenius Martinsson.

*Pepper´s Ghost en illusionsteknik som använder sig av speglar och reflektioner och är uppkallad efter John Henry Pepper, en vetenskapsman som populariserade effekten i en berömd demonstration 1862.