Nytt spelår på Norrdans

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2014 08:37 CEST

Efter en intensiv och framgångsrik sommar med över 40 föreställningar av Sju gånger sju runt om i sommarsverige tar vi nu sats mot ett nytt spelår på Norrdans. På programmet har vi som vanligt en varierad meny av dansupplevelser såväl hemma i Härnösand/Sundsvall som ute på turné.

Middle of nowhere
Den 1 november har vi nypremiär för föreställningen ”Middle of Nowhere” i koreografi av Fernando Melo. Den ursprungliga premiären ägde rum i Härnösand den 8 mars i år och i våras spelades den i Östersund, Umeå, Piteå, Skellefteå, Storuman och Kramfors. Förutom i Härnösand (1 & 3 nov) spelas föreställningen bland annat i Stockholm (Dieselverkstaden 6 & 7 nov), Sundsvall (9 & 10 nov), Hudiksvall (17 & 18 nov) samt Göteborg (22 & 23 nov).

Windows
I december är det dags för vår traditionsenliga Windows-föreställning. En föreställning i det lilla formatet där våra egna dansare har koreograferat och framför olika korta stycken. Windows har premiär i Norrdans eget skyltfönster i Härnösand den 30 november och kommer sedan att spelas vid drygt 20 tillfällen i bland annat Östersund, Umeå och Sundsvall.

À la carte - Norrdans
Under 2015 firar Norrdans 20 år, något som kommer att uppmärksammas på olika sätt under året. Jubileumsåret inleds med föreställningen À la carte – Norrdans som är en tredelad föreställning med premiär i Härnösand den 12 mars. Programmet består av Pas de Danse  av Mats Ek, en omarbetad version av föreställningen Black Fairytale av Yossi Berg och Oded Graf samt ett helt nytt verk – I went out on a summers night av koreograf Anthony Missen. Det är tre koreografier med tre helt olika uttryck. À la carte är som ett smörgårdsbord av dans med smakfulla bitar ur den samtida dansens rika bredd och variation. Den gemensamma nämnaren är att dansen, rörelserna och uttrycken tar med sig publiken in i en stämningsfull sagovärld. Efter premiären i Härnösand kommer programmet att spelas på turné runt om i Sverige under våren.

Sju gånger sju/Skapa dans
Den första chansen att få uppleva Norrdans live under spelåret är redan den 4 oktober då vi kommer att presentera ett utdrag ur föreställningen Sju gånger sju i samband med att Västernorrlands regionfinal av koreografitävlingen Skapa Dans avgörs i Härnösand. Sju gånger sju spelades som sagt vid drygt 40 tillfällen under sommaren på olika festivaler, stadsfester, utomhusscener och äldreboenden och har setts av över 6.500 personer.

Dancing Partners
I början av oktober har vi även det stora nöjet att kunna presentera två syskonkompanier från det internationella nätverk – Dancing Partners – som Norrdans är en del av. Company E från Washington och Zawirowania Dance Theatre från Warszawa gästar oss med föreställningar i Härnösand den 7 oktober och i Sundsvall den 9 oktober.

Norrdans är Norrlands eget danskompani med hemmabas i Härnösand. Sedan bildandet hösten 1995 har kompaniet presenterat verk av såväl internationellt etablerade koreografer inom den samtida dansen som av nya fräscha koreografiska talanger. Vår mission är att skapa och erbjuda en mångfald av upplevelser för människor genom att ständigt utforska, utveckla och utmana vår egen verksamhet. Vi har uppdrag att turnera lokalt, regionalt, nationellt och internationellt och ger drygt 100 föreställningar per år. Norrdans är en del av Scenkonstbolaget som är en regional scenkonstinstitution som ägs av Landstinget Västernorrland och Sundsvalls kommun.

www.norrdans.se

Kommentarer (0)