Our house is on fire! - Norrdans gör föreställning baserad på Greta Thunbergs tal

Med utgångspunkt i klimataktivisten Greta Thunbergs tal tar Norrdans och koreografen Nicole Beutler grepp om vår tids mest brinnande fråga.

-Vi gör Our house is on fire för att det är absolut nödvändigt! Alla behöver arbeta med denna ödesfråga och scenkonsten är en viktig reflektionsyta för drivande samtal, säger Martin Forsberg, danschef.

Föreställningens namn är ett direktcitat hämtat ur Thunbergs tal. ”Our house is on fire” är en mening som den unga aktivisten återkommer till. Med Nicole Beutlers koreografi kommer dansarnas kroppar bli tal och manifest som uppmanar publiken att handla.

-Vi behöver hitta ett sätt att samexistera med naturen och sättet vi lever på. Om vi arbetar tillsammans kan vi få saker att hända. Det budskapet kan inte upprepas tillräckligt många gånger. Jag gillar ett citat av Patty Smith som säger att ”people have the power”. Det är det jag vill förmedla, säger Nicole Beutler, koreograf.

Föreställningen blir också ett avstamp i att verkligen göra något. Därför kommer Norrdans att systematiskt arbeta för att det ska bli en så grön produktion som möjligt. Alla delar i produktionen av föreställningen ska sättas under lupp för att kartlägga dess miljöpåverkan och se hur den kan minskas

Norrdans produktion kommer att fungera som ett pilotprojekt som ska landa i ett kunskapsutbyte inom hela Scenkonst Västernorrland.

-Vi arbetar med klimat- och miljöfrågor redan idag men det är första gången som en hel föreställning tar avstamp med hela sin produktionsprocess. Det är viktigt att vi som skattefinansierad institution tar ansvar och att hela branschen börjar arbeta intensivt med de här frågorna, säger Mikael Flodström, vd på Scenkonst Västernorrland.

Our house is on fire har premiär på Härnösands Teater den tredje oktober 2020.

Norrdans utmanar och hänför genom den samtida dansen och koreografin, dess variationer och format. Ambitionen är att erbjuda en mångfald av upplevelser, locka till insikt, hopp och inspiration. Sedan bildandet 1995 har Norrdans presenterat ett stort antal föreställningar med koreografier av såväl internationella tungviktare som nya talanger inom samtida dans med speciellt fokus på den unga publiken. En stor del av året lämnar kompaniet hemmascenen i Härnösand för att turnera – regionalt, nationellt och internationellt. Genom Norrlands nätverk för Musikteater och Dans (NMD) finns ett speciellt uppdrag att turnera i Sveriges fyra nordligaste län. Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Martin Forsberg

Danschef 073-270 26 59